Berlingske Business
13:35Pandora i kurs-hopla topper i Europa 

Kan vi leve af at dele?

14busbog den_nye_deleoekono.jpg

5/6 stjerner. Veloplagt og saglig debatbog om den nye deleøkonomi, der vil forandre verden som vi kender den.

Jesper Bove-Nielsen er ude med en ny bog om, hvordan man som forbruger og virksomhed kan deltage i, og drage nytte af, et af samtidens mest markante fænomener, nemlig smart brug af overskudsressourcer. Hele ideen bag deleøkonomien er, at vi ikke behøver eje de ting, vi har brug for. Men også, at vi ikke (hele tiden) har brug for alt, hvad vi ejer. Det giver en helt ny dimension i økonomien, som oprindelig blev skabt ud fra grundprincipper som privat ejendomsret, et anonymt marked og ressourceknaphed. Deleøkonomien skaber dog mange nye spørgsmål, som bl.a. skal besvaret ved politisk handling.

Bytte-bytte købmænd

Bogen bringer et utal af kendte og nye eksempler på, hvordan deleøkonomien gør sit indtog i vores hverdag. Vi bytter bolig, eller udlejer et værelse i vores lejlighed til turister. Vi låner ting af hinanden – f.eks. værktøj eller tøj – som man kun skal bruge sjældent. Der er sågar en dansk hjemmeside, TrunkBird, som gør det muligt at leje pladsen i hinandens bagagerum til transport af ting og sager mellem landsdelene. Der er nærmest ingen grænser for, hvad man kan bytte, leje og bruge af hinandens ting og sager, og dermed udnytte ressource- og kapacitetsoverskud.

forelsket i vinklen

Det fælles træk ved alle disse modeller er, at de involverede i bytteforholdet skaber kontakten via en digital platform, f.eks. en app eller hjemmeside. Denne del af deleøkonomien er big business allerede – f.eks. er Airbnb og Uber milliarder af dollar værd. I mange tilfælde mødes de involverede i byttehandlen aldrig fysisk, men paradoksalt nok bygger deleøkonomien på tillid. Dette burde jo ikke kunne lade sig gøre, men det sker alligevel. Fordi teknologien gør alting transparent, kan man ikke løbe fra regningen. En taxi-kunde kan rate taxi-chaufføren. Men chaufføren rater også kunden. Så betaler man ikke, eller opfører man sig dårligt, bliver det umuligt at bestille en taxi fremover.

Digitale medarbejdere

For virksomheder betyder den digitale økonomi bl.a., at adgangen til medarbejdere, eller rettere, frit flydende kompetencer og arbejdskapacitet, bliver grænseløs. Store og små opgaver kan lægges i udbud, og for meget små penge kan f.eks. analyse-, marketing- og oversættelsesopgaver løses hurtigt, godt og sikkert. Folk, der var arbejdsløse i går, er selvstændige i dag. Og der bliver afregnet enten direkte mellem opgavestiller og opgaveløser eller over den digitale platform, som beregner sig en provision.

boganmeldelse

Begejstret forfatter

Forfatteren er entydigt begejstret for denne udvikling og mener, at den gør os alle mere kreative, ressourcebevidste og sociale. Og rigere. Fordi den bygger på et overskud, som blot ikke er udnyttet. Og det er jo rigtigt. Men når økonomien både bliver grænseløs, og går »i sort«, rejser der sig jo en mur af spørgsmål om ejendomsret, ansættelsesret, forbrugerbeskyttelse og ikke mindst afgifts- og skatteret. Og dermed kontrolmuligheder – eller mangel på samme. Den åbne, globale og nu sociale økonomi lader sig ikke regulere så let. De forsøg, der er gjort hidtil for at holde f.eks. taxitjenesten Uber ude via national lovgivning, er kun i begrænset omfang lykkedes.

Dele-økonomien deler vandene

Om det er godt eller skidt er vel en smagssag, men også et samfundsspørgsmål. Forfatteren forsøger at råbe Christiansborg op i bogens sidste kapitel, og han mener ikke, at de danske politikere har fået øjnene op for det potentiale – med trusler og muligheder – som deleøkonomien rummer. Han mener, at Danmark bør være et foregangsland, og at politikere bør omfavne deleøkonomien. Danske borgmestre bør f.eks. opfordre borgerne til at udleje deres boliger til udlændinge, mens de selv holder ferie sydpå, for at øge turistkapaciteten, og dermed skabe indtjening til kommunens økonomi.

bøger

Der er ingen tvivl om at deleøkonomien er ved at få fat, og at den vil ændre på mange ting. Tvivlen er nok nærmere om, hvad det vil føre med sig af godt og skidt. Men sådan har det vist altid været med forandring.

Bove-Nielsens bog er meget gennemarbejdet, inspirerende og provokerende. Den emmer af gode eksempler og kortlægger deleøkonomien på saglig, systematisk, oplysende, men også begejstret vis. Bogens ønske er at anvise muligheder og skabe debat. Det formål indfrier den til fulde. Fem store stjerner!

bog

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen