Berlingske Business
09:05C20 CAP i minimal fald tirsdag morgen

Kan vi bruge blockchain-teknologien i industrien?

559714906.jpg
Et fly består af to til tre millioner komponenter, og det er vigtigt at kende hver enkelt af dem. Via blockchain kan al info om hver komponent lagres, spores og verificeres

Disruption. Svaret er ja og fordelene åbenlyse. 100 pct. verificerbart, 100 pct. sporbart og 100 pct. indblik i komponenters livscyklus.

Det korte svar på overskriftens spørgsmål er ja. Blockchain er ikke kun forbeholdt den finansielle sektor. Teknologien har også et stort potentiale til at genopfinde industriens arbejde med Asset Management.

Blockchain er en af de mest hypede og spændende teknologier i øjeblikket. Første gang, man hørte om den, var i 1991, men den blev for alvor implementeret og kendt i 2009 som teknologien bag bitcoins.

Blockchain har et enormt potentiale til at disrupte erhvervslivet. Teknologien er særdeles kompleks, men ideen er enkel. Den kan kort beskrives som en enorm, global distribueret database, der kører på millioner af forskellige enheder, som er åbne for alle i blockchainen. Alle typer information og ting af værdi kan lagres i en blockchain og kan til hver en tid spores og verificeres i det 100 pct. sikre univers.

Hvordan kan vi udnytte disse muligheder i industrien? Lad mig illustrere det med et eksempel fra flyindustrien.

Flyindustrien er en af de mest gennemregulerede brancher. Et moderne fly består af to til tre millioner komponenter, og det er helt essentielt at kende den præcise oprindelse på hver enkelt komponent: Hvem er den originale producent, hvilken model eller version er der tale om osv. Disse oplysninger er vigtige for at sikre, at komponenten har de rette specifikationer og ikke er et kopiprodukt. Mange af komponenterne er desuden såkaldte »tracked items«, hvor ikke blot oprindelsen, men hele vedligeholdelseshistorikken skal være transparent og sporbar.

25BUSAlibaba--120000.jpg

I dag har de forskellige aktører i en komponents livscyklus hver deres Asset Management-systemer. Når producenter, distributører, servicevirksomheder og flyoperatører agerer i deres egne silo­systemer er det en ganske stor udfordring at opretholde et ensartet billede af kompo­nentens livscyklus. Ofte er logfilerne ufuldstændige og findes ikke digitalt, og det er ikke ualmindeligt, at kommunikationen aktørerne imellem foregår på papir eller mundtligt. Manglen på standarder betyder, at sporbarheden er begrænset, og der er høje udgifter forbundet med at opfylde compliance.

Forestil dig, at aktørerne i stedet for uploader en kopi af deres transaktioner i en blockchain oprettet specifikt til formålet, som kun de autoriserede aktører kan tilgå. I dette scenarie opretter producenten blockchainen for den pågældende komponent, inviterer de relevante aktører, som herefter kan tilføje blocks i takt med, at der sker nyt. Distributøren tilføjer en block, når komponenten er flyttet fra A til B, flyoperatøren registrerer i sin block antallet af timer komponenten har været i luften osv. Hele tiden i realtid og med fuld gennemsigtighed for de øvrige aktører.

430693804.jpg

Med blockchain-teknologien opnår man et 100 pct. verificerbart, 100 pct. sporbart og 100 pct. nøjagtigt billede af komponentens livcyklus. Det er værd at bemærke, at aktørerne fortsat kan høste fordelene af deres egne forretningsapplikationer, for blockchainen erstatter ikke disse, men er en automatisk genereret kopi af relevant indhold i applikationerne.

Hvad skal der til for at realisere disse fordele i virkeligheden? Det kræver en meget stor grad af samarbejdsvilje fra mange aktørers side: Det gælder bl.a. teknologivirksomheder som Microsoft, der skal være klar til at samarbejde med de regulerende myndigheder som f.eks. FAA.

Og det gælder luftfartsselskaberne og deres partnere samt softwareleverandører. Alle skal være villige til at samarbejde og dele information, som kan integreres i blockchainen. Derudover er der stadig en række tekniske udfordringer, der skal løses, som f.eks. hvordan man sikrer nok computerkraft og undgår forsinkelser i transaktionerne, hvilket netop kan være en stopklods for lysten til at samarbejde i en blockchain. Ejerskabet over data, privacy og sikkerhed er også områder, der skal adresseres. Men når det er sagt – og løst – er der et enormt potentiale i teknologien for os i industrien.

USA MAKER FAIRE BAY AREA 2016

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen