Berlingske Business

Kan man straffe sig til færre fejl og bedre kvalitet?

09BUS542670400-104034.jpg
I en nul-fejlkultur er det kun de mest katastrofale ting, der kommer frem, mener ledelsesrådgiver Christian Ørsted. Foto: Iris

Ledelse. Vi er nødt til at blive bedre til at tale om både egne og andres fejl, hvis vi skal håndtere dem, lære af dem og gøre det bedre. I stedet for tomme floskler skal vi få skabt en kultur, hvor vi får talt om de rigtige ting.

I dag ved de fleste, at en nul-fejlkultur er det modsatte: En kultur med masser af fejl.

En nul-fejlkultur giver ikke færre fejl.

En nul-fejlkultur giver en kultur, hvor medarbejdere og ledere lærer, at de helst skal indberette færre fejl og problemer.

Kun de mest katastrofale ting kommer frem til overfladen, og de kommer frem senest muligt, så det er vanskeligt at gøre noget ved dem.

Vi får ikke bare mindre innovation. Mindre læring. Lavere kvalitet. Vi får også flere farlige og katastrofale situationer.

De værste steder, siger man: »Hvis du laver en fejl én gang, er det OK, men hvis du laver den samme fejl to gange...«, og så hænger truslen i luften.

04BUSOpinion-111541.jpg

Et kæmpe ledelsesmæssigt selvmål som sikrer, at man kun får indberettet ubetydelige hændelser, mens de problemer, der gentager sig på grund af uhensigtsmæssige procedurer, tværfaglige skel, samarbejds-former og systemer i stedet betragtes som isolerede, og noget den enkelte er skyld i, og som man derfor skal disciplineres eller straffes ud af.

Dermed sikrer vi effektivt, at organisatorisk læring ikke finder sted. Vi symptom­behandler og skaber individuel læring om, at »her er det bedre ikke at prøve noget nyt, tage chancer eller indrømme et fejltrin«.

Når virksomheder i en sådan kultur trykker plakater til kantinen om kvalitet, innovation og samarbejde blandet op med engelske fraser som »dare to fail« – vi skal turde at fejle – så kan man hurtigt tænke sig til, hvad der mangler i organisationen, og at det er så langt fra hverdagen, at man var nødt til at skrive det på engelsk.

Her er ledelsen på bar bund i forhold til, hvad man effektivt kan gøre, men har dog erkendt, at man ikke kan sige tingene lige ud på dansk uden at blotte sin naivitet.

I stedet får man slået fast for alle, at her er et sted, hvor problemerne trives. I det mindste har man været ærlig at skrive »dare« og står dermed ved, at det kræver mod at gøre noget ved det.

01BUS153221729-124924.jpg

Andre steder kalder man ikke på mod, men forsøger at gøre det bedre ved at kalde tingene noget mindre truende. Det lyder pænt, når man kalder fejl for UTHer – »utilsigtede hændelser« på sygehuse, men alle ved, at det potentielt kan være dyrt at indrømme eller lægge navn til en UTH.

I bedste fald koster det din tid, der er knap i forvejen, men det kan også stille spørgsmål ved ens kompetence og videre karriere.

Når ledere taler fejl og kravet om at prøve ting af, være innovativ og skabe læring i organisationen, skal blikket derfor vendes et andet sted hen end motivationen.

Vi er i stedet nødt til at se på de konsekvenser, der opleves, når ting går galt. Vi må indse, at tendensen til at straffe fejl effektivt forhindrer os i at opdage de komplekse sammenhænge, vi skal lære at håndtere bedre.

For at lære, innovere og rette op på fejl skal vi interessere os mere for, hvordan vi kan gøre det trygt og lærerigt at tale om ideer, tvivl, bekymringer og fejl.

Vi skal skabe en kultur, hvor vi er mere interesserede i at gøre det godt og støtte hinanden end i at fremstå fejlfrie.

1sektion

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen