Berlingske Business
07:13Verdens travleste lufthavn gik i stå efter strømnedbrud

»Kan du være en bitch?« Jeg blev mundlam

Billede
Foto:

Nødvendigt at gå fra »one size fits all« til »one size fits nobody«. Der er brug for forskellige persontyper, men der er ikke plads til en bitch.

Dampen fra en ellers dynamisk jobsamtale ebbede ud, da jeg kørte hjem, for jeg forstod ikke helt meningen med det overrumplende spørgsmål: »Kan du være en bitch?«

Jeg blev mundlam.

Jeg overvejede spørgsmålet en ekstra gang og svarede »Nej, og jeg ville ikke ansætte en«, for den adfærd, jeg tillægger en bitch, er hverken en jeg sidestiller med kompetent, samarbejdsvillig eller samarbejdsstærk.

aaa

Det at have en ordentlig og venlig facon må ikke forveksles med en manglende robusthed eller manglende evne til at træffe svære ­beslutninger og handle på dem. Det er i min optik et helt forkert syn på, hvad der kendetegner en succesfuld leder, ikke-leder og succesfuld organisation. Ingen ønsker at rapportere til en bitch. Ingen ønsker at være kollega med en. Folk ønsker at rapportere til og samarbejde med et menneske, der giver dem en værdig behandling.

Man skal systematisk afveje, hvilke mennesketyper man tiltrækker og udvælger, og ikke mindst hvilke kompetenceprofiler man sammensætter i teams og under hvilken leder, og huske på, at fordelingsnøglen har stor betydning for enhver leders evne til at lykkes. Samarbejdsevne og samarbejdsvillighed er én af de primære færdigheder, man bør kigge ­efter, for styrker som robusthed, handle- og eksekveringskraft samt konkurrenceiver kan kamme over og blive til svagheder, hvis de er overgjorte. Det kan udvikle en organisatorisk slagmark.

Man filling a standardized test form

Rekruttering vendt på hovedet

I erkendelsen af, at teamdynamik er et ultimativt parameter for bl.a. sælgeres bankerytme, har vi hos Trustpilot vendt rekruttering på ­hovedet.

Vi har valgt at bygge high performance salgs­teams ud fra individuel profilanalyse, således at det rette team bygges, bottom up, og rapporterer til den salgsleder, der er den bedste til at fremme og vedligeholde performance i netop det team.

Netværk

Sælgere er tidligere blevet anskuet som ­individualister, hvilket de også er, men de er gensidigt afhængige af hinanden og den energi, de avler som helhed og som genererer mere salgskadence.

Suboptimering, bitch-adfærd og egorytteri holder således ikke nogen steder – heller ikke på salgsgulvet. Tilsvarende bygger et high performance salgsteam heller ikke på den samme type topsælgerprofil bordet rundt, for denne profil avler ikke energien til de øvrige omkringsiddende sælgere. Det kan i værste fald nedbringe energiniveauet, hvis der er for mange af den samme type i det samme team, og team­ånden som følge heraf er ikke eksisterende.

I dag ved vi præcis, hvilken sælger – eller salgsledertype – vi skal hyre, når en sælger ­eller salgsleder skal erstattes.

job

Vi anvender ikke længere one size fits all rekruttering, for konsekvensen er i givet fald, at one size fits nobody.

Succesen bag teamdiversitet, frem for ­homogenitet, har derfor vist, at vi har brug for hinandens forskellighed for at kunne blomstre individuelt.

aaa

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen