Berlingske Business

Kære politikere, opsvinget mangler hænder

jens chr

Velkommen til et dugfriskt nyt business­-år. For et år siden skrev jeg på denne plads, at vi havde sagt farvel til et sidesteppende 2015 og nu pinedød da måtte bevæge os ind i et vækstår. Det havde tidligere økonomiminister Margrethe Vestager (R) jo lovet os ad flere omgange.

Men nej. 2016 forblev tro mod sine tidligere årsfæller, det blev sidesteppende. Fortsat rekordlave renter, næsten ingen inflation og en vækst ... nå ja, nul var den ikke – men yderst beskeden.

Talfabrikken Danmarks Statistik har det med løbende at justere tallene i nationalregnskabet. 2016 ser ud til at ende med en vækst lige i overkanten af et enkelt sølle procentpoint. Stigende til et niveau i omegnen af 1,4 og 1,5 procent i 2017 og 2018. Skal man tro direktøren i Danmarks Nationalbank, Lars Rohde, er vi ligefrem på vej ind i en højkonjunktur. Indrømmet, et begreb der klinger fremmed­artet i ørene hos dem, der kun kan huske ti år tilbage

Simon Emil Ammitzbøl
.

Set med de store, historiske briller, altså årtier tilbage i tiden, burde en BNP-vækst i omegnen af én procent over en længere periode give anledning til krisesnak hos politikerne. Det gør det ikke i dag. Jo-jo, der tales hele tiden om behovet for vækst. Den nye erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), kalder det for en af sine væsentligste opgaver, men hånden på hjertet: Der sker ikke rigtig noget, ikke noget konkret i hvert fald.

Og måske godt for det – hvis man stadig skal tro en bekymret nationalbankdirektør. Ved fremlæggelsen af kvartals­rapporten i december talte Lars Rohde først om det solide opsving (her er vi fortsat i én til halvanden procent-niveauet.) Men herefter kom så advarslen om, at det kan gå grueligt galt, fordi beskæftigelsen er så høj, som den er. Det risikerer at skabe flaskehalse på arbejdsmarkedet. Allerede nu råber flere og flere virksomheder på arbejdskraft. Anbefalingen fra nationalbanken til statsminister Lars Løkke Rasmussen (V)er således ikke at lempe skatterne, men tværtimod at stramme finanspolitikken.

split

Økonomer ude i samfundet er ikke så bekymrede som Lars Rohde over udsigten til, at BNP-væksten skulle snige sig yderligere nogle decimaler op. Derimod frygter stort set hele flokken, at vi for alvor kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft i Danmark.

Det er derfor på arbejds­markedet, at regeringen for alvor burde sætte ind med reformer og større tænkning, end der hidtil er præsenteret. Det er en svær øvelse, fordi Dansk Folkepartis styring af grænserne gør det svært at få kvalificeret arbejdskraft ind. Partiet forsvarer sig med den populære tone om, at der er titusinder af arbejdsledige danskere at tage af – de skal bare lige have et par uger på skolebænken, og så er de klar.

Gid det var såvel. I takt med at flaskehals- problematikken rykker nærmere og nærmere, burde vi få et meget klarere billede af arbejdsmarkedets parathed til de job, der er og kommer. En opgave for beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), som fra sin tid i erhvervsministeriet må vide, hvor skoen trykker i Businessdanmark.

25BUSUdenrigsministeriet-As.jpg

Politikerne bør parkere den følelsesladede debat om skattelettelser og så i stedet tage fat på at løse de problemer, der for alvor truer væksten, nemlig den arbejdskraftmangel, der bliver tydeligere og tydeligere. Ingen erhvervsleder med respekt for sit selskabs økonomi kaster sig ud i store, vækstskabende investeringer, hvis der er risiko for mangel på arbejdskraft. Jens Chr. Hansen er Berlingske Business’ erhvervskommentator

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen