Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Kære konsulent: Husk, at du har to ører – og kun én mund

251216416.jpg
Slå ørene ud - og kom så med dit bud. Sådan lyder et af de gode råd til fremtidens konsulenter. Arkivfoto: IRIS

Management. Sådan skiller du dig ud – fem råd til de kommende konsulenter.

»Konsulent« er ikke bare et skældsord. Konsulent­faget er ifølge Dansk Industri en levevej for over 125.000 ansatte. Rådgivningsbranchen vokser og dækker over en række firmaer som advokatselskaber, rådgivende ingeniører og managementkonsulenter. Vidt forskellige fagligheder, men med det til fælles, at forretningsmodellen er afregning pr. time på diverse kundeprojekter.

first chair

For mange nyslåede kandidater bliver konsulentbranchen den fremtidige levevej – ligegyldigt om de har en humanistisk, samfundsfaglig eller naturvidenskabelig baggrund. De kan se frem til et arbejdsliv med høj puls, lange arbejdsdage og en vild titelstruktur, hvor man som 28-årig gerne skal kunne skrive seniorkonsulent på visitkortet.

24BUSChristian-Als--181659.jpg

Men hvad skal der til for at lykkes som konsulent? Gennem små 20 år i branchen har jeg ansat og uddannet en lang række unge konsulenter – fagligt superskarpe medarbejdere med de bedste forudsætninger for at blive en succes. Men de lysende stjernefrø skiller sig hurtigt ud. De har et grundlæggende konsulent-DNA, der hurtigt sætter dem i stand til at læse og forstå kundens behov – og dosere den helt rette tilgang. Naturligvis til tiden og inden for projektets økonomiske rammer, så kunden smiler, og bundlinjen er i plus.

16BUSPix-Lars-F-ste-132121.jpg

Stjernerne skiller sig ud og funkler på fem områder:

1. For det første forstår konsulenten, om hun er hyret ind som »Body, Brain or Brand«. Der er stor forskel på succeskriterier og tilgang, hvis man er købt ind som aflastningsressource, førende ekspert, til at give en second opinion eller til at legitimere en ledelsesbeslutning.

2. For det andet læser konsulenten hurtigt, hvor afklaret kunden er. Kender kunden målet med projektet, eller ønsker kunden hjælp til at definere dette mål? Det er afgørende for den tilgang, konsulenten skal vælge. Skal hun i intensiv dialog med kunden om målet, eller skal hun alene eksekvere?

3. For det tredje veksler den gode konsulent mellem roller som facilitator, analytiker eller ekspert. Og ofte flere gange i et projekt.

Nogle konsulenter er mest på hjemme­bane som sandhedsvidne, andre trives bedst i proces med masser af post-its og »hvad synes du selv?« som tilbagevendende omdrejningspunkt. Men den gode konsulent applikerer den rette tilgang på rette tid og sted – og inddrager kolleger efter behov.

4. For det fjerde er salg ikke en fremmed fugl. Et udbredt statement fra nyansatte er: »Nej, jeg er ansat som fagperson, ikke som sælger«, men stjernefrøene forstår hurtigt, at alle kundevendte aktiviteter er potentielle mersalgsmuligheder, og at mersalg er langt lettere end salg til nye kunder.

De afmystificerer salg, bringer det ned på jorden, gør salg til overbevisningens kunst i den tillidsfulde kundedialog og får hjertebanken af spænding, når det lykkes.

5. Og for det femte vil jeg dele det råd, jeg fik af min første direktør, da jeg – stadig våd bag ørene – skulle til ansættelsessamtale. Jeg fortalte stolpe op og ned om mine uovertrufne fortræffeligheder, indtil direktøren afbrød min ordstrøm og sagde: »Husk, at du har to ører – og kun én mund«.

At lytte frem for at tale er centralt som konsulent – noget jeg med varierende held har forsøgt at efterleve lige siden.

Business people at work

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen