Berlingske Business

Kære IT-virksomheder: Udvid søgefeltet efter medarbejdere

IRIS
ARKIVFOTO Foto:

Berlingske bragte tidligere på måneden en artikel om, at IT-virksomhederne står i kø efter studerende med IT-evner, og at Danmark kommer til at mangle 19.000 IT-specialister i 2030. Vi er helt enige i, at vi skal uddanne flere inden for IT, og hvis vi skal have tilstrækkeligt med IT-professionelle, skal vi have kvinderne med.

I Dansk Magisterforening har vores data­logiske medlemmer noget nær fuld beskæftigelse, og de danske IT-virksomheders behov for flere IT-specialister kommer ikke til at blive tilfredsstillet hverken i år eller i 2030.

Ergo må virksomhederne tænke ud af boksen, og det vil vi som fagforening gerne hjælpe dem med.

Der er rigtigt mange medlemmer i Dansk Magisterforening, der enten arbejder i IT-branchen eller som arbejder med IT i andre brancher. Og mindst lige så vigtigt har vi flere tusinde medlemmer, der kun er et par kurser væk fra at bidrage til væksten i IT-branchen.

695770828.jpg

Mange af vores medlemmer, der arbejder inden for IT-branchen, er selvfølgelig uddannet inden for IT, men der er også mange, der er uddannet inden for biologi, geografi, matematik eller humanistiske fag som filosofi og litteraturvidenskab. Og deres titler er både IT-udviklere, IT-konsulenter og IT-projektledere.

Overrasket? Det var de i hvert fald hos en verdenskendt IT-virksomhed, som vi besøgte i oktober.

De indledte med at sige, at de kun rekrutterede »hardcore« IT-folk hos dem, så overras­kelsen var til at tage at føle på, da vi kunne vise dem, at nogle af vores medlemmer, som var ansat hos dem, ikke havde en IT-faglig uddannelse – men alligevel var værdsat for deres kompetencer.

I Dansk Magisterforening har vi længe arbejdet for mere efteruddannelse inden for IT, og vi sætter ind med målrettede kurser, der kan gøre vores medlemmer mere parate til IT-branchen.

LEGO House åbnes

Vores budskab til IT-virksomhederne er: Udvid søgefeltet, når I leder efter fremtidens udviklere, konsulenter, testere og projekt­ledere. Og lad os gå sammen om at få uddannet flere inden for IT og få nogle efteruddannelsesforløb, så endnu flere kan komme ind i IT-branchen.

Det er en win-win situation både for arbejdspladser, medlemmer og samfund.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen