Berlingske Business

June er mere end en sommerflirt

23BUSJune-110031.jpg
»Hvis det er spænding, man søger, bør man kigge i en anden retning end June,« skriver Jakob Beck Thomsen fra June, Danske Banks digitale investeringsløsning. Foto: Iris

For nylig blev June, Danske Banks nye investeringsløsning, kaldt en »kedelig og dyr flirt« i Berlingske. Det virker som en lidt forhastet konklusion.

June er en digital investeringsløsning, som vi har lanceret for at forsøge at fjerne de barrierer, der afholder flertallet af danskerne fra at investere og dermed få et alternativ til de nul procent i rente, de i dag typisk får i banken på deres opsparing. På nuværende tidspunkt har June været i luften i tre og en halv måned. Det er muligvis så lang tid, som man kan håbe, at en sommerflirt varer, men det er meget kort tid at vurdere en investering over.

June anbefaler en tidshorisont på mindst tre år. June er ikke et investeringsprodukt for dem, der drømmer om en hurtig gevinst.

TTA June

Vi står naturligvis gerne på mål for, hvordan Junes investeringer klarer sig. En del af kritikken har imidlertid gået på, at June har klaret sig dårligere end både det amerikanske S&P500-indeks og C20-indekset i perioden fra 4. maj til 11. august. Det er en uhensigtsmæssig sammenligning af mindst to grunde:

For det første er det som at sammenligne æbler med pærer. Junes investeringer omfatter en lang stribe indeks inden for både aktier og obligationer. S&P500 er et af de indeks, men det dækker kun aktier og udgør i dag mellem 6 og 37 procent af en June-investring, afhængig af den valgte fond

For det andet er der ikke taget højde for udviklingen i valutakurser – som har været temmelig spektakulær i samme periode. De afkasttal fra S&P500, som nævnes, er opgjort i lokal valuta. Omregner man til danske kroner, ser tallene markant anderledes og mindre positive ud. I perioden fra begyndelsen af maj til starten af august har man oplevet en markant styrkelse af euroen, og dermed den danske krone, over for især den amerikanske dollar, men også over for japanske yen, britiske pund, schweiziske franc og forskellige valutaer i emerging markets.

De faldende valutakurser udhuler værdien af de aktier, Junes fonde har købt i disse markeder. De bliver mindre værd omregnet til danske kroner. Rent faktisk er dollarkursen faldet så meget siden lanceringen af June 4. maj, at amerikanske aktier har givet et negativt afkast på fem pct. opgjort i danske kroner. Omregnet til danske kroner, ville en investering i S&P500 alene altså have ført til et større tab, end det June har leveret.

Flemming

For June er det afgørende at sikre kunderne en god risikospredning på tværs af aktier og obligationer og på tværs af regioner, lande og sektorer. Hvis vi f.eks. udelukkende investerer i danske aktier, løber vi en unødig høj risiko, hvor vi gør vi os meget sårbare over for udviklingen på det danske aktiemarked.

June er med andre ord ikke skabt til hurtige gevinster. Hvis man synes det lyder som en lidt kedelig investering, så er det egentlig fint nok med os. Som den nobelprisvindende økonom Paul Samuelson sagde, så er det meningen, at investering skal være så kedeligt »som at se maling tørre eller græs gro«.

Så ja: Hvis det er spænding, man søger, bør man kigge i en anden retning end June, men det dækker kun aktier og udgør i dag mellem 6 og 37 procent af en June-investring.

Partier vil undgå kæmpe ekstraregning til fjernvarmekunder

*I en tidligere version stod der, at S&P500 indekset kun dækker aktier og maksimalt udgør 20 procent af en June-investering. Det er nu rettet til, at S&P500 indekset i dag kun dækker aktier og udgør mellem 6 og 37 procent af en June-investring, afhængig af den valgte fond.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen