Berlingske Business
17:42

Jeg har flere gange brændt hele landsbyen ned

01BUSMarianne-Dahl-Steens#2.jpg
»Det er nu, vi har overskud til at gennemføre forandringer, som skal styrke os endnu mere i fremtiden,« skriver Microsoft Danmark-topchef Marianne Dahl Steensen. PR-foto

Management. »We do this – not because it is easy, but because it is hard«. Ellers kan vi bare vente på den næste lavkonjunktur? Det er jo lettere.

Jeg er leder i en virksomhed, hvor det går rigtig godt. I denne uge rundede vores aktiekurs for første gang 70 dollar. For blot et halvt år siden rundede vi 60 dollar-milepælen for første gang i selskabets 41-årige historie. Det går godt. På trods af dette er vi i gang med en stor transformation af vores forretning.

Som ansvarlig for et datterselskab kan det godt give sommerfugle i maven, for »if it ain’t broken – why fix it?«

Jeg er opvokset med et ledelsesparadigme om, at forandring er skidt, og stabilitet er godt. Som ledere har vi brugt oceaner af tid på forandringsledelse, og en italesættelse af forandring som noget, der kommer, når det ikke går godt. Den såkaldte brændende platform!

claus jensen

Det samme gælder for andre virksomheder, og det samme gælder hele samfund. Det går godt i Danmark: Vi har en solid økonomi, en stærk infrastruktur, et højt kompetenceniveau, en velfungerende offentlig sektor (på trods af problemerne i skat) og et arbejdsmarked, der er forandringsparat med solide virksomheder, der skaber vækst og nye arbejdspladser.

Det er nu, vi er foran og har overskud til at forme det samfund, som vi drømmer om at leve i. Hvorfor vente med reformer til næste lavkonjunktur og først foretage forandringer, når vi er økonomisk tvunget til det?

Sandheden er, at det er lettere at foretage forandringer, når det går skidt – fordi forandringer er svære. Uvished er svær. Derfor venter vi med at foretage dem, indtil vi er tvunget til det.

Det kræver mod og lederskab at tilvælge forandringen for at fremtidssikre vores virksomhed, vores samfund og os selv. Nogle kalder det disruption, andre ser det som kannibalisering på egen forretning, og nogle taler endda om »at brænde indianerlandsbyer ned«. Basalt set handler det om det samme – modet til at lede en virksomhed, et samfund eller sågar sig selv som menneske igennem en forandring – fordi vi vil forandringen. Ikke fordi vi er tvunget til forandring af vores omstændigheder.

westmarket

Personligt har jeg flere gange »brændt hele landsbyen ned«. Jeg glemmer aldrig den dag i 2011, hvor jeg sagde mit job som Senior Vice President op. Jeg havde ikke et nyt job, jeg havde brug for plads til at redefinere min karrierebane og tage ansvar for min egen udvikling. Det var en god beslutning, og det gjorde mig til en stærkere leder. Faktisk har jeg flere gange i min karriere kastet mig ud i forandringer: Skiftet branche, skiftet fra B2B til B2C og tilbage, jeg har skiftet roller og jeg har skiftet ledelsesstil.

Hver eneste gang har jeg været bange for at fejle, for at blive til grin, for at blive fundet for let, for dum eller for ung. Og hver gang er jeg kommet styrket ud på den anden side.

Af samme årsag er jeg ydmygt stolt af at være leder i denne tid, hvor vi har sat os sammen for at »brænde indianerlandsbyen ned« i Disruptionrådet – og hvor vi i Microsoft er i gang med at transformere vores virksomhed.

Ikke fordi vi skal. Men fordi vi kan.

Kineser ejer nu over en femtedel af Bang & Olufsen Bang & Olufse

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen