Berlingske Business
12:46Novo-rival overrasker positivt

Ja, danske ledere er nogle tøsedrenge

Billede
Bylinefoto. Advokater til brevkasse. Allan Ohms Foto:

Der er langt mellem de dage, hvor jeg er enig med Asger Aamund. I dag er jeg enig. I Business kritiserer han danske erhvervsledere, fordi de ikke blander sig i samfundsdebatten: "I er nogle tøsedrenge", siger han.

Berlingske Business har bedt sit Toplederpanel – som er topchefer og ledere fra de 1.000 største virksomheder herhjemme – forholde sig til spørgsmålet, om man som samfund - ikke kan forvente, at topchefer blander sig i den offentlige debat. Hertil svarer 84 pct., at topchefer bør blande sig i den offentlige debat om emner, der ligger inden for virksomhedens interessesfære. Kun 51 pct. af toplederne svarer, at de har deltaget i den offentlige debat om emner, der ligger inden for virksomhedens interessesfære, og mere end en tredjedel har ikke blandet sig i den offentlige debat overhovedet. Kun tre pct. svarer ja til at en leder i forlængelse af lederjobbet har blandet sig i den offentlige debat.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

Det er skandaløst lave tal, som kun kan forklares denne måde: dovenskab mikset med frygt og modvilje mod at vove og investere lidt af sig selv.

I guder, hvor jeg kender det fra min egen branche, advokatbranchen. Her er det ikke god latin at åbne munden, med mindre det altså drejer sig om at få et større salær. En advokat skal ikke være kontroversiel i samfundsdebatten. Det er bedre at holde tand for tunge.

Har flere gange i min karriere været kaldt til samtale med en chef, der af kolleger, som ikke selv turde åbne munden, har påtalt min deltagelse i samfundsdebatten og bedt mig holde lav profil. Hver gang har svaret været det samme: ”Min ytringsfrihed giver jeg aldrig køb på”.

Billede

Husker en gang, hvor Jyllands-Posten beærede mig med at bruge en hel leder på at omtale mig som en håbløs provinsadvokat, fordi jeg gik i rette med en grisk gartner, der ville tømme kommunekassen. JyllandsPosten og hans øvrige disciple mente, at kommunen gjorde sig skyldig i ulovlig ekspropriation. Da jeg kom fra frokost havde en kollega – har aldrig fundet ud af hvilken – lagt Jyllands-Posten på mit bord, slået op på lederen. Jeg fandt det lavt. Siden har Naturklagenævnet, Overtaksationskommissionen og tre dommere i byretten nået samme resultat som jeg til Jyllands-Postens forargelse forfægtede i debatten.

Mine kolleger har sagt, at jeg skræmmer kunderne væk. Måske. Men når jeg har en viden på områder af samfundsmæssig interesse, så har jeg både ret og pligt til at bidrage med input til samfundsdebatten. Længere er den ikke.

aaa

Det er beklageligt at tingene ikke bare i den støvede advokatverden, men i erhvervslivet generelt er sådan som vi kan læse i Berlingskes undersøgelse. Forklaringen er, at det er så let at stikke hovedet i busken. ”Jeg skal ikke have klinket noget”. Usselt. Og dovent.

Det tager tid og det kræver mod og offervilje at ville deltage i debatten. Det er efter min mening en pligt at de, der ved noget og kan formulere sig, har en moralsk pligt til at påvirke vores samfund. I stedet er tendensen hvisken og tisken i hjørnerne, Rotary og VL-grupperne. ”Ikke mine ord igen, men…”.

Kun en konklusion er mulig: ”I er nogle tøsedrenge”.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen