Berlingske Business

Iværksætterlyst er slet ikke arvelig

Byline af Linda Overgaard.
Byline af Linda Overgaard. Foto:

Som far, så søn, siger man. Men det stemmer ikke nær altid – i hvert fald ikke, når det drejer sig om lysten til at etablere egen virksomhed.

Det er nemlig overhovedet ikke sikkert, at en dynamisk entrepeneurfar (eller mor) præsterer afkom, som har lyst til at kæmpe for at blive selvstændig.

Det fortæller vi mere om i en artikel længere fremme i denne udgave af Business. Udgangspunktet er en ny undersøgelse fra tænketanken DEA og Erhvervsstyrelsen, som viser, at iværksættere godt nok har særlige værdier og holdninger, som skiller dem ud fra lønmodtagere, men det er ikke nær altid, at de nye virksomhedsejere har arvet deres hang til selvstændighed fra familien.

Heldigvis, kan man sige. For det betyder, at det faktisk er muligt at fremelske iværksætteri fra samfundets side.

Her starter vi fra et lavt udgangsniveau i Danmark, for den udbredte lighed (også beskrevet ved lav Gini-koefficient) betyder, at mange af os går og hygger os i en lønmodtagerkultur, hvor vi ikke behøver etablere for os selv for at opnå succes og tjene godt.

Men der er håb, for en inspirerende lærer, et forbillede i familien eller vennekredsen eller et besøg i en spændende virksomhed, som kan fremelske en spirende iværksætterlyst .

Og der er heldigvis også en hel del danskere, der besidder de karaktertræk, som iværksættere i reglen har: ambitiøse, konkurrencemindede og mere risikovillige.

Udfordringen er at få skabt bedre rammer, så de iværksætterlystne hjælpes bedre på vej, for Danmark har for lidt gang i iværksætterriet, når man sammenligner landene i OECD.

Det skorter ikke på iværksætterordninger, hvor der gives tilskud til det ene og det andet i forskellige faser af de små, unge virksomheders levetid. Men det kan være en dyr og bureaukratisk metode.

I stedet burde der sættes mere ind med kulturpåvirkning på uddannelsesstederne, sådan at samtlige unge kommer til at møde iværksættere og virksomheder.

Det er nødvendigt med en slags »modgift« til lønmodtagerkulturen, og heldigvis undervises der nu også i iværksætteri på mange uddannelser, men det bør gennemføres mere konsekvent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen