Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Iværksætter - vær kritisk, når du vælger rådgivere

split

Innovation. Forstå forskellen på bløde, smarte og dumme penge i rådgiverjunglen for startups, og tænk dig godt om, når du møder en ældre konsulent med fødderne plantet i fortidens forretningsmodeller.

Det er let at lade sig dupere, når man som udklækket iværksætter bevæger sig ud i den store verden og søger hjælp til sit projekt. Den uerfarne iværksætter er ofte et let offer at imponere. Der er mange, der vil hjælpe med gode råd, og man kan endda være så heldig at finde nogen, der vil hjælpe med penge.

Men pas på, der er mange derude, der byder sig til uden at have meget at tilbyde. Vi taler om advokater, revisorer, PR/kommunikationsfolk og mange af dem, som kalder sig virksomhedskonsulenter og business angels.

29INDxbrbe-THERANOS-HOLMES-.jpg

Mange af dem, som vil hjælpe dig, har ofte lige så lidt erfaring som dig selv. Eller endnu værre. De tror selv, at de har viden om din forretning. Ofte lever de i en gammel verden, hvor startups blev bygget på helt andre teknologier end i dag. Deres netværk er ikke relevant mere. De har ikke opdateret forståelse for din forretningsmodel. Sandsynligvis kommer du til at »uddanne« dem og ikke omvendt. I værste fald kommer de til at påvirke dit projekt i en helt forket retning.

Heldigvis for startups er de ikke så udsatte for tilbud om dårlig rådgivning, når modydelsen til konsulenten er kontanter.

Startups uden kontanter er slet ikke interessante for mange konsulenter. Men der er mange rådgivere, der arbejder for sweat equity. De vil hjælpe dig mod at få en ejerandel i dit projekt – i stedet for kontant afregning.

26BUSJonas-Gyalokay-130958.jpg

Men allerede her bør nogle alarmklokker ringe. Mange startup-rådgivere beder om sweat equity, primært fordi de ikke kan få nogen til at betale på normal vis for deres ydelser.

Og det samme gælder angel- eller seed-investorer.

I bedste fald kan disse sammen med deres penge bringe din virksomhed videre til det næste punkt.

Smart money og dumme penge

Du kan også få ekspertise, erfaring og netværk, der ligefrem er mere værdifuld end de kolde kontanter. Her taler vi om smart money.

Glem dog ikke, at penge på kontoen i sig selv også kan være afgørende. Så dumme penge er i høj grad også værdifulde. Men det værste er dumme penge, der tror, at de er kloge penge. Her risikerer du, at du ligefrem taber på at tage penge ind!

Du synes måske, at det ikke koster noget at tage imod hjælp fra nogen, der kun vil have betaling, hvis det går godt med dit projekt. De tager jo al risiko.

Men nej, there is no free lunch.

Trods faldende indtægter: Overskud til Danske Bank Kvartalsregn

Du har kun to ting at spendere i din startup: Din tid og ejerandele. Så du må hellere økonomisere med begge ressourcer.

Den tid, som du spilder på at rede trådene ud efter forkert rådgivning og på at »skændes« med en ignoramus, kunne du have brugt på at udvikle, sælge osv.

De ejerandele, som du giver til konsulenter, kunne du have givet til fremtidige investorer, medarbejdere osv. Sådanne »døde ejerhænder« gør dig mindre attraktiv for den næste runde af investorer.

Hvordan undgår du så at købe katten i sækken? Vær kritisk og gør dit hjemme­arbejde!

Du behøver jo ikke at være ekspert i alle aspekter af bilmekanik for at undgå at blive snydt af af en smart brugtvognshandler. Du kan komme langt med snusfornuft og ved blot at være naturlig skeptisk. Lad være med at falde for folk, der ofte er ældre end dig, og som giver udtryk for, at de kan hjælpe dig med at »tænke forretning« (som om du slet ikke var i stand til dette selv).

Toke Kruse

Skidt fra kanel

Her er nogle få helt konkrete tips for, hvorledes du på en konstruktiv og høflig måde kan skelne skidt fra kanel.

1. Spørg ind til erfaring og netværk relevant for din startup. Hvilke andre startups generelt og specifikt for dit projekt har vedkommende tidligere arbejdet med? Hvilke andre, særligt internationale venture kapital firmaer og angel-investorer, har vedkommende i sit netværk.

2. Tag referencer. Spørg vedkommende om personer fra tidligere startups og netværk, som du må kontakte. Kontakt nogle af dem, som du ikke får opgivet af ­vedkommende.

3. Deltag aktivt i startup communities som f.eks. #CPHFTW. Her lærer du, hvem de interessante folk for dit projekt er. Her får du opbygget din liste med et dream team af rådgivere og investorer.

Og så lige den gyldne regel, der gælder lige så meget på startup-området som i resten af livet. De, som er arrogante, har ofte meget lidt at være arrogante over. Og omvendt med hensyn til ydmyghed.

Yusufa

Martin von Haller Grønbæk er IT-advokat og partner hos Bird & Bird. Han har været medstifter af og investor i en lang række startups. Han er med-initiativtager til tech startup communitiet #CPHFTW og investorfællesskabet Nordic Makers. Følg ham på @vonhaller.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen