Berlingske Business

IT-chefer hæmmer den digitale omstilling

06BUSlars-bo-klausen-081707.jpg
Overskrift
Lars-Bo Klausen, landechef for VMware Danmark. PR-foto: Kasper Lojtved
06BUSopinion-digialtomstill.jpg
Overskrift
Mens medarbejderne tit er mere end klar til at udnytte teknologiens muligheder i deres arbejde, er det ofte IT-afdelingen, der står i vejen. Foto: Iris

Transformation. Knap halvdelen af topcheferne blandt Dansk Industris medlemmer har en vision for digital omstilling. IT-afdelingen bør spille en nøglerolle, men paradoksalt nok er det ofte IT-cheferne, som agerer stopklods for transformationen.

Danmark kan opnå en gevinst på 87 milliarder kroner ved øget digitalisering allerede i 2025. Sådan lød konklusionen i en analyse fra World Economic Forum og Accenture, der sidste år indgik i anbefalingerne fra Digitalt Vækstpanel til regeringen. Og da danskerne ifølge World Economic Forums seneste rapport om IT-parathed er verdensmestre i personlig brug af IT, burde vejen være banet for danske virksomheders succes med at omstille deres forretning til den nye digitale virkelighed. Nu viser nye europæiske data imidlertid, at en af de primære udfordringer for denne omstilling kommer fra en noget uventet kant: IT-cheferne.

04BUSPix2-Gulnaz-Khusainova.jpg

Medarbejderne er nemlig langt mere ambitiøse end deres respektive IT-chefer, når det gælder digital omstilling. Sådan lyder en af hovedkonklusionerne i vores årlige internationale rapport om virksom­heder og medarbejderes brug af ny tekno­logi, som vi i VMware har udarbejdet sammen med Forbes ved at indsamle data fra mere end 2.000 IT-chefer og ansatte i virksomheder i 16 lande.

Eksempelvis mener hele 72 procent af IT-cheferne, at deres egen virksomhed er førende, når det kommer til at stille den nyeste teknologi til rådighed, mens kun 42 procent af medarbejderne mener det samme. Tilsvarende angiver 47 procent af IT-cheferne, at de ansatte har adgang til de rette apps og digitale værktøjer til at udføre deres arbejde, mens knap halvt så mange medarbejdere, 24 procent, siger det samme. Og det til trods for at næsten ni ud af ti af selvsamme IT-chefer mener, at virksomhedens omsætning kan stige med fem procent over tre år, hvis medarbejderne får stillet den nødvendige teknologi til rådighed.

05BUSPix2-Erum-Awan-BRED-12.jpg

Ambitionskløften i forhold til tilgængeligheden af ny teknologi har direkte konsekvenser for den måde, hvorpå virksom­hederne investerer i ny teknologi. Medarbejdere køber i stigende grad selv de applikationer, som de har brug for. Ifølge vores undersøgelse er hver femte nye app i virksomhederne introduceret af medarbejderne selv.

Noget kunne tyde på, at særligt de danske IT-chefer er under pres. Ifølge en global undersøgelse blandt IT-chefer, der blev udført af Harvey Nash og KPMG sidste år, er danske IT-chefer dem, der hyppigst skifter job – sammen med deres kolleger fra England og Tyskland.

Denne tendens har også været tydelig i det skifte, vi selv har kunnet observere herhjemme de seneste par år, hvor kraftfulde teknologier i stigende grad rykker ud af IT-afdelingens lukkede lokaler og over i hænderne på medarbejderne, uanset om det er i marketing, HR, produktion, salg eller noget femte.

Ministre modtager anbefalinger fra gastronomisk ekspertteam

Teknologi er nemlig ikke længere noget, som kan isoleres til én afdeling. I dag gennemsyrer digitale løsninger i langt højere grad hele organisationen, og de udgør ofte selve fundamentet for virksomhedens forretning. For eksempel er det meget svært at forestille sig, hvordan så forskellige typer af organisationer som banker, hospitaler eller supermarkeder ville fungere uden deres daglige digitale hjælpemidler. Derfor skal IT-afdelingen ikke nøjes med at tænke teknologi i forhold til resten af organisationen, den bør også tænke i digitale værktøjer, der rækker ud over virksomhedens egne grænser – i hvert fald rent fysisk.

Virksomhedernes evne til at skabe en moderne, digital arbejdsplads, hvor medarbejderne kan arbejde på farten og altid har adgang til den nødvendige information, bliver i stigende grad afgørende for virksomhedernes overlevelse og evne til at tiltrække talent. Data viser nemlig også, at medarbejdere med et større digital selvstændighed er op til fire gange mere tilbøjelige til at angive deres firma som et godt sted at arbejde, samtidig med at muligheden for at arbejde på farten øger samarbejdet på tværs af organisationen markant i forhold traditionelle skrivebordsbundne medarbejdere.

Derfor er det afgørende, at topledelsen og IT-afdelingen får sat handling bag visionerne og skabt en fælles og langsigtet strategi for at inddrage de ansatte og at undgå silotænkning og stopklodser på vejen mod virksomhedens digitale omstilling. Medarbejderne er i hvert fald klar.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen