Berlingske Business

IKEAs fem gode grunde til ikke at holde januarudsalg

(FILE) NETHERLANDS IKEA EU COMMISSION TAXES
IKEAs salgschef i Danmark, Markus Ekewald, forklarer, hvorfor møbelgiganten holder sig fra detailhandelens udsalgsfeber. Foto:

IKEAs salgschef i Danmark, Markus Ekewald, forklarer, hvorfor møbelgiganten holder sig fra detailhandelens udsalgsfeber.

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver!

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. Hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte, og hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugerne at gennemskue, hvornår de bliver »snydt«, og hvornår de rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i rekordhøje 2,1 mia. kr. Den gang spurgte vores daværende adm. direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

kirk

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her:

1. I min optik handler det for det første om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag – ikke kun i korte udsalgsperioder – ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

2. Dernæst handler det om at gøre relationen til kunderne så stærk, at kunderne bliver loyale. I vores loyalitetsklub IKEA FAMILY får de 1,1 mio. medlemmer nyheder før alle andre, kommer til forpremiere på større kollektioner og bliver inviteret til workshops om alt fra borddækning til indretning med lys. De kan også være med til at afgøre, hvad der skal på menuen i vores restauranter.

3. Ud over at bygge en stærk relation til kunderne, bør man som detailhandler også se på, hvordan man over for kunden leverer mere værdi, end det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor kunderne kan få råd om stil og valg af farver, men også hjælp til større opgaver som indretning af køkken.

Arkivfoto ikea

4. Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er service. IKEA er kendt for »gør-det- selv«, men i takt med, at kundernes behov og muligheder ændrer sig, arbejder vi med nye services bl.a. hjemtransport og montering eller hjælp til ombygning i hjemmet.

5. Endelig for det femte bør man som detailhandler gøre en indsats for at lære sine kunder godt at kende. Det er forudsætningen for at være relevant og skabe gode kundeoplevelser. I IKEA gennemfører vi hvert år undersøgelsen »Life at home«, og vi besøger løbende danskere i deres hjem for at tale med dem om drømme og behov mht. indretning.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen