Berlingske Business

Hvorfor Paula Deen, Novo?

PEOPLE-PAULADEEN/
Paula Deen Foto:

Kunne Novo have undgået Paula Deen-skandalen? Det spørgsmål stillede Berlingskes korrespondent Poul Høi i en nyhedsanalyse i denne uge.

 Selv om der er åbenlyse indikationer på, at Novo aldrig skulle have hyret smørdronningen som talsmand, skal tvivlen komme Novo til gode.

Det, der til gengæld ikke tjener Novo til ære, er, at koncernen ikke har orket at forklare, hvorfor den overhovedet har hyret Paula Deen, og hvorfor koncernen »kun« har suspenderet aftalen med hende, mens en lang række andre store virksomheder har hældt hende ud.

Da Novo i januar 2012 hyrede Paula Deen som talskvinde for insulinpræparatet Victoza var hun kendt som TV-kokken, der fyldte retterne med smør, baconfedt og mayonnaise. Hun friturestegte lasagne og chokoladekager. Kritikerne mente, at hun var med til at fede seerne op og gøre dem til diabeteskandidater.

Der skete så det, at Deen selv blev ramt af sukkersyge. En diagnose, hun holdt skjult i flere år, mens hun væltede fede retter ud gennem de medier, hun havde til rådighed.

Novos figenblad var, at Deen gennem sine fedmeprogrammer ramte målgruppen, og sammen skulle de udvikle et program, som skulle vise, at det er muligt at ændre livsstil.

Det er muligt, at Novo gennemførte en velovervejet beslutning i januar 2012, men det ændrer ikke ved, at Novo i dag står med et forklaringsproblem af dimensioner. Deen er ikke alene beskyldt for at være en smørbombe, men hun slæber nu også rundt på racismeanklager ved at holde hånden over sin bror.

Paula Deens bror har styret en restaurant, som Deen ejer 51 procent af, med en sjælden grad af brutalitet. Han beskrives som en gammeldags og uforbederlig sydstatsracist med en al for voldsom trang til whiskey.

Alt dette vidste Novo måske ikke, da de hyrede Paula Deen, men det ændrer ikke ved, at Novo har gjort Deen til talsmand for et af dens vigtigste præparater på trods af, at hun var kendt for at være talsmand for fedtprocenter, der skaber den sygdom, som Novo Nordisk vil lindre ved salg af medicin.

Det kræver en forklaring, og den har vi stadig til gode.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen