Berlingske Business
17:16

Hvorfor er så få virksomheds­ledere aktive på de sociale medier?

21BUS132690353-115022.jpg
Topchefer holder sig tilbage fra de sociale medier, men måske var det værd at mikse den private og den professionelle sfære lidt mere. Foto: Iris

Management. I dansk erhvervsliv er vi vant til at holde tingene adskilt i det private og det professionelle. Overskrider de sociale medier den grænse?

I sidste uge faldt jeg over en artikel, som beskrev, at danske C20-virksomheder går glip af vækstmuligheder, fordi deres topchefer ikke er til stede på de sociale medier. Jeg synes måske, det er at tage værdien af SoMe lidt langt – altså at sætte virksomheders omsætning i relation til lederes SoMe-tilstedeværelse.

Men jeg kan nikke genkendende til, at man som virksomhed kan få gavn af, at topledere og ledende medarbejdere engagerer sig i og bidrager til »samtalen« på de sociale medier.

Jeg er selv aktiv på de sociale medier – jeg deler gerne mine holdninger på Twitter og LinkedIn, og jeg kan også godt finde på at dele dagens oplevelser i billeder på Instagram. Jeg kaster mig tit ud i debatter og diskussioner, som involverer mit faglige netværk.

Fake news FACEBOOK-FAKENEWS/

Jeg deler også tit viden eller branche­nyheder, som jeg tænker, har en faglig relevans for mit netværk. Jeg finder selv inspiration til alt lige fra læseværdig litteratur, nye ledelsesperspektiver og nye interessante vinkler på kendte problemer. Og så bruger jeg mest af alt de sociale medier til at få en fornemmelse af, hvad der sker i verden omkring mig både politisk, kulturelt og forretningsmæssigt.

Jeg oplever ofte, når jeg møder nye mennesker, at de kender lidt til min baggrund og mine holdninger, fordi de har læst en artikel, som jeg har postet og kommenteret, eller fordi de har læst et bidrag, som jeg har givet til en debat. Det gælder også, når jeg mødes med en kunde eller en partner.

Jeg synes, det bidrager til, at man springer hurtigere ind i relationen – som en slags ice breaker – ligesom jeg faktisk også oplever, at mine forretningsforbindelser er relativt godt opdaterede på, hvad min virksomhed kan og står for.

08BUSMedia-JoeTheJuice-Mips.jpg

Jeg får også mulighed for at fortsætte dialogen efter mødet på lidt mere uformel vis. Hvis jeg f.eks. har deltaget i en konference eller lignende, kan den faglige diskussion fortsætte længe efter konferencen – på de sociale medier.

Så selv om jeg synes, at koblingen mellem vækstpotentiale og lederes SoMe-tilstedeværelse virker lidt søgt, kan jeg sagtens se, at min tilstedeværelse i de sociale medier er med til at give min virksomhed en stemme og et menneskeligt ansigt, der måske er nemmere at relatere sig til, end hvis samme budskaber kom fra virksomheden.

Det er naturligvis forudsat, at mine holdninger og værdier også reflekterer min virksomheds holdninger og værdier – og her har Microsoft og jeg heldigvis mange ting til fælles.

27BUSTHAILAND-INSULT-193057.jpg

Jeg tror, jeg kan bidrage til, at min virksomhed bliver mere tilgængelig – det er lettere at skrive en kommentar til et menneske end til en virksomhed.

Hvorfor er så få danske virksomhedsledere så til stede på sociale medier? Måske handler det om, at vi er vant til at dele vores verdensbillede op i en privatsfære og en professionel sfære?

Vi holder tingene adskilt, og vi agerer ud fra, hvad der er passende i et professionelt regi, og hvad der er passende, når vi er private. Her tror jeg faktisk, at de sociale medier overskrider en grænse for mange – man kan ikke opdele sociale medier i to sfærer. Enten er man eller også er man ikke. Måske vi skal starte der – udfordre vores verdensbillede en smule? Og i takt med at vores virksomheder bliver mere formålsdrevne med visioner, holdninger og principper, vi mennesker kan identificere os med, er det måske ikke så slemt at forene de to sfærer lidt mere?

FILES-US-IT-SOCIALMEDIA-SECURITY

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen