Berlingske Business
08:154 danske C20-selskaber, der kan komme i bevægelse ved børsåbning

Hvad kan moderne virksomheder gøre, hvis globaliseringen smuldrer?

management team
ARKIVFOTO: Iris Foto:

Kronik. Virksomhedsledere vil skulle hånd­tere langt større risici, hvis verden bliver mere fragmen­teret. Men de kan gøre meget allerede nu for at undgå det og i stedet skabe en ny og mere bæredygtige globalisering.

Mange virksomhedsledere mener, at politikerne er skyld i den voksende, populære anti-globaliseringsbølge, som præger Vesten.

Men en mere konstruktiv tilgang bør handle om, hvad virksomhederne kan gøre her og nu for at støtte udformningen af en bedre politik.

Globaliseringen har generelt været en positiv kraft, der har skabt velfærd og løftet millioner ud af fattigdom. Men den har også skabt enorm ulighed. Og derfor må trenden ændres.

bmr

Virksomhedsledere har meget at vinde ved at redde globaliseringen fra sig selv. De skal tænke over, hvordan de kan skabe en mere bæredygtig vej til globalisering.

Her er en række forslag.

Virksomhedsledere skal træffe beslutninger, der skaber fordele på langt sigt. I praksis betyder det, at virksomhederne bør fokusere på at beskytte fordelene ved globaliseringen for alle interessenter.

For at skabe en mere bæredygtig globalisering kan virksomhedsledere udvikle en vision for at opretholde virksomhedens relevans i forhold til alle interessenter og sikre virksomhedens langsigtede overlevelse ved at fokusere på følgende:

Lokal-global byttehandel: Globaliseringen vil overleve, hvis virksomhederne kan skabe lokale kapaciteter, der gør en forskel i forhold til befolkningens velvære i værtslandene frem for at udnytte forskellene i udgifterne til arbejdskraft. Men i denne byttehandel skal de også i stigende grad tænke over indvirkningen på samfundet i hjemlandene.

Konkurrencemæssig positionering: De vestlige lande har de seneste 30 år lobbyet for at få fjernet handels- og FDI-relaterede barrierer med det mål at reducere omkostningsniveauet ved at udnytte forskellene mellem høj- og lavomkostningslande. Modsat har kinesiske og indiske virksomheder, der har udvidet i udlandet, været mere respektfulde i forhold til beskæftigelsen i landene, hvor de har opkøbt virksomheder.

Tirsdag - Robert

Samle ressourcer og kapaciteter: Virksomhedsledere bør spørge sig selv, hvordan de kan hjælpe nettotaberne i globaliseringen, der lokkes af protektionismens alarmklokker i de vestlige økonomier. Mange af bekymringerne skyldes arbejdsløshed og manglende kompetencer, der holder folk fanget i en tilværelse med dystre fremtidsudsigter. Det kan betyde, at der er behov for støtte eller offentlige initiativer, der skaber uddannelsesforløb i stor skala for underkvalificerede borgere i nye typer partnerskaber mellem offentlige og private aktører.

Engagement i det institutionelle miljø: Mange virksomhedsledere, der vælger at fokusere på et mere langsigtet perspektiv, må forberede sig på fremtidige udfordringer, fordi aktiemarkedernes fokus er meget kortsigtet. Andre er muligvis ikke villige til at ændre sig, fordi deres egne incitamenter er koblet til disse kortsigtede fordele. En dialog med aktionærerne er nødvendig og bør inkludere belønninger til topledere, der vælger et mere langsigtet perspektiv. I forhold til at understøtte responsen på driftsmæssige beslutninger er der en række konkrete initiativer, virksomhedsledere kan iværksætte for at re­designe deres driftsmodel, så den understøtter denne nye vision.

Organisationsstruktur: Giv alle medarbejdere frihed til at agere som ambassadører for en positiv fortælling om deres virksomheds bidrag til lokalsamfund verden over. Det vil medvirke til at vende den nuværende opfattelse af, at globaliseringen er unfair. Det omfatter mere end udgivelse af CSR-rapporter til et elitært og veluddannet publikum, f.eks. ved at flytte samtalerne til de sociale medier.

Digitalisering: Teknologi opfattes ofte som undertrykkende, fordi mange virksomheder bruger den til at reducere lønomkostninger med. Med udsigten til avanceret robotteknologi og kunstig intelligens, der vil forandre jobudsigterne for millioner af mennesker, er det afgørende at adressere denne opfattede trussel. Hvis virksomhederne kan engagere lokalsamfundene ved at demonstrere, hvordan de vil bruge de nye teknologier, og den indvirkning disse vil have på beskæftigelsen, er de med til at optimere vilkårene for den aktuelle globalisering. Problemet er, at alt for mange ledere tror, at det er for svært.

Businesswoman at work

Ledelsesprocesser: Multinationale virksomheder bør holde op med at udnytte huller i skattelovgivningen, selv om de er lovlige. Tvivlsom praksis hos multinationale selskaber fyrer op under den udbredte mistillid og reducerer staters evne til at korrigere uligheder.

Ledelse og ledelseskultur: Som kraftfulde kulturelle drivkræfter bør økonomiske incitamenter ikke kun være kortsigtede. De langsigtede bør også tages med i betragtning. Integrer bæredygtighed og miljø i alt, hvad virksomheden foretager sig i stedet for blot at tale omgivelserne efter mundenom disse emner.

Hvis vi antager, at vi fundamentalt kan vende de negative indvirkninger, som globaliseringen har haft på vores tilværelse, er økonomisk globalisering en positiv ting. Virksomhedsledere har kræfterne til positivt at genstarte globaliseringen, men også til at positionere den i en langt mere fair og bæredygtig bane. De bør samarbejde mere proaktivt og konstruktivt med politikere og andre aktører inden for globalisering.

Hvis de ikke gør det, vil vi alle komme til at betale prisen.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen