Berlingske Business

Hvad er det i grunden Coop vil?

erhvervskommentator på Berlingske Business, Jens Chr. Hansen.
Erhvervskommentator på Berlingske Business, Jens Chr. Hansen. Foto:

Det er svært at tolke det store andelsforetagende Coop i disse år. Coop er presset fra flere sider, og det har nu ført til, at formanden Lasse Bolander har mistet tilliden til sin topchef Jesper Lien og presset ham ud af butikken. Men hvad så?

Noget kunne tyde på, at Coop-bestyrelsen er blevet bange for sig selv. Og også bange for den proces, som Coop-bestyrelsen selv satte i værk med udnævnelsen af Jesper Lien i 2009 med en klar besked til den nye topchef om at skabe resultater. Lien beskrives som en hårdhændet type, der tager beslutninger, fyrer og skærer ned, hvor han synes, der skal fyres og skæres ned. Absolut ikke vellidt alle steder i den bredtfavnende Coop-koncern.

Skal man tolke Bolanders udmeldinger, så er det ikke en Jesper Lien-kloning, Coop skal have fat i som ny topchef. Snarere tværtimod. Bulldozeren skal afløses af en teambuilder.

»Vi går efter en ledertype. En ledertype, der er en samlende type, en motiverende type, en kommunikerende type og en type, som virkelig har kundernes behov øverst i sin bevidsthed,« siger Lasse Bolander således til Berlingske Business. Altså egenskaber, som ikke just har været Jesper Liens spidskompetencer.

Til Børsen siger Lasse Bolander: »Vi tror på, at der skal andre øjne og en anden værkstøjskasse til for, at vi kan nå de mål, vi har: At tjene nogle flere penge og sørge for, at vores medlemmer er glade og tilfredse med deres medlemskab af Coop.«

Altså en lidt blødere type (end Jesper Lien), der dog samtidig skal evne at tjene flere penge. Sådan må man tolke den udmelding. Sådan lidt af det hele.

Så tjah, og bom-bom-bom, hvad er det egentlig, Coop vil? Det er en fin tanke, at en virksomhed i krise markant skal forbedre sin indtjening med bløde og konsensussøgende værdier i topledelsen, men nok sjældent praktiserbar i virkeligheden. Der skal sandsynligvis hårdhændede metoder i brug for at skabe markante forbedringer på bundlinjen. I realiteten er det jo en turn-around opgave. I et presset detailhandelsmarked, hvor toplinjen ikke bevæger sig meget, skal forbedringer på indtjeningen stort set alene komme fra reducerede omkostninger. Og ja, det kræver effektiviseringer og dermed fyringsrunder.

Coop er en svær størrelse at lede. Ejerne er de 1,3 millioner medlemmer af Coop, som samtidig også er kunder i Coop. Kunder som næppe går så frygtelig meget op i fællesskabet i andelsforeningen, men alene forholder sig til Coops kædebrands som Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma.

Så hvad vejer tungest, lave priser til kunderne eller høj indtjening? Coop er således kendetegnet ved at være kunde- og medarbejderstyret i bestyrelsen, mens hovedkonkorrenten Dansk Supermarked i langt højere grad er ejerstyret. Set udefra er Coop derudover kendetegnet ved en svag bestyrelse uden kompetencer, der supplerer hinanden.

Lasse Bolander skal nu ud at finde en ny topchef, og han har næppe gjort arbejdet lettere ved at slå fast, at ledelsen i Coop er på plads, altså lige med undtagelse af topchefen selv. Det betyder, at Bolander ikke vil tillade en større udskiftning i Coop-ledelsen, og det betyder, at den nye topchef skal operere med det ledelseshold, som forgængeren Jesper Lien har sat.

Lønmæssigt burde en topchefstilling i Coop ellers kunne tiltrække mange. Den samlede firemands direktion i Coop blev i 2012 aflønnet med 18 mio. kr., og man må gå ud fra, at seks-syv millioner kroner går til førstedirektøren.

Samtidig med uroen i Coops topledelse har kooperationen også kastet sig over et helt nyt forretningsområde, nemlig etablering af en Coop-bank. Dog en meget lille del i den store Coop-koncern, og det burde således ikke være banketableringen, der har skabt de seneste rystelser i Coop. Det synes at være meget, meget mere grundlæggende.

Coop er i en egentlig identitetskrise, og det falder tilbage på formanden Lasse Bolander. Lykkes Coop ikke meget bedre over de næste to-tre år, så er det næppe direktøren, der er problemet, men derimod formanden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen