Berlingske Business

Hold ikke fingrene langt væk

Charlotte Jepsen
Adm. direktør Charlotte Jepsen for foreningen af Statsautoriserede Revisorer. Foto:

Enhver leder eller anden medarbejder skal reagere omgående ved mistanke om svindel.

Hold fingrene langt væk. Hvis der kun er tale om mistanke om svindel, så skal en mellemleder ikke reagere. Det var budskabet i Berlingskes »Ugens dilemma« søndag 4. januar

lederne

Det skaber dårlig tillid, hvis du reagerer på mistanken om svindel, lød begrundelsen i sidste uges dilemma.

Men hvad hvis mistanken er rigtig. Så stilles virksomheden og mellemlederen, der ikke reagerer, i en langt værre situation.

En mellemleder eller en hvilken som helst anden medarbejder, der har mistanke om eller kendskab til besvigelse, bør uanset om besvigelsen udføres af eksterne eller interne parter gå til sin nærmeste overordnede, der ikke er en del af svindlen.

At afvente at revisionen afdækker svindlen, som det foreslås i »Ugens Dilemma«, vil være en misforståelse. Ventetiden kan resultere i yderligere tab, og samtidig skal man holde sig for øje, at opklaring af svindel ikke er hovedfokus for en revision, hvor revisor kontrollerer, om regnskabet er retvisende.

Revisor opklarer gerne svindel, men at undersøge svindel er en selvstændig arbejdsopgave, der skal aftales særskilt med revisor. Og det er nemmest at aftale det, hvis ledelsen er klar over mistanken.

Det primære ansvar for at forebygge og opdage besvigelser ligger hos ledelsen, ikke hos revisor. I en virksomhed er mistanke om svindel en god anledning til at kigge de interne kontroller efter i sømmene. Er de interne kontroller ikke gode nok, og er det muligt at omgå kontrollerne, så er det kontrollen, der skal strammes op. Styrker ledelsens undersøgelser af forholdet mistanken om svindel, er det dens pligt at undersøge det nærmere, og her kan revisor hjælpe ledelsen med at afdække, om der er blevet svindlet i virksomheden.

Men frem for alt skal en leder eller hvilken som helst anden medarbejder IKKE holde fingrene langt væk, men åbne munden og reagere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen