Berlingske Business

Hold hovedet koldt: Frygt og grådighed driver aktiemarkedet

19BUS45136984-125246-602.jpg
Det gør ondt på både afkast og økonomi, når markedet dykker – men hav is i maven, råder chefstrateg Tine Choi, Danske Bank. Illustration: Iris

Økonomi. Så kom den endelig, korrektionen på aktiemarkederne. Der bliver store udsving – og det bedste råd er at holde fast i sine investeringer i de turbulente tider.

Siden årets start har de globale aktiemarkeder været ude på noget af en rutsjetur. Fra den bedste start på et nyt år længe set til det største fald på en enkelt dag siden 2011.

Selv om en korrektion altid overrasker på selve dagen, er det vist fair at sige, at mange har undret sig over, hvor smult vande aktiemarkedet har befundet sig i gennem 2017. Vi skal faktisk helt tilbage til november 2016 for at se et fald på tre pct. i amerikanske aktier set i forhold til den seneste markeds­top, og det er helt usædvanligt.

Aktier svinger normalt op og ned, også selv om vi er i et bull-marked, hvor pilen overordnet peger opad.

Set i det lys er de seneste ugers korrektion ikke særlig overraskende, men det ændrer selvfølgelig ikke ved, at det gør ondt på ens afkast og økonomi, når markederne dykker.

Selv om vi ved, at en investering i aktier er behæftet med risiko, får større korrektioner os helt naturligt til at bremse op og overveje situationen. Mange investorer nøjes dog ikke med det, men går i panik og sælger ud, hvilket forværrer udviklingen. Vi er kun mennesker, og frygt og grådighed er ultimativt det, der driver finansmarkederne.

Vil man have succes som investor, er det imidlertid vigtigt at sætte sig ud over sin egen grådighed og frygt og i stedet lade fornuften styre, uanset om aktiekurserne stiger eller falder – og ja, jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, når man ser formuen smuldre mellem fingrene.

dd

Alle investorer drømmer om at købe på bunden og sælge på toppen, men det er stort set umuligt. Og lader man sig styre af frygt og grådighed, bliver resultatet ofte det stik modsatte. Så sælger man sine aktier billigt i panik, når markederne oplever en korrektion, og ender i mange tilfælde med at købe aktierne tilbage igen til en væsentligt højere kurs, efter markederne har rettet sig.

Det siger vist sig selv, at det er en dårlig investeringsstrategi.

Når frygten tager over, glemmer man at vurdere baggrunden for en korrektion i aktiemarkedet.

Skyldes korrektionen nogle mere fundamentale udfordringer i økonomien, der rettelig bør give anledning til panderynker?

Eller er der tale om en teknisk og stemningsdrevet korrektion, der typisk er af kortvarig og forbigående karakter? F.eks. når investorer efter en større markedsoptur lige trykker på bremsen for at revurdere situationen og tage gevinster hjem – eller når relativt ube­tydelige nyheder fra tid til anden får lov at udløse en negativ, psykologisk lemmingeeffekt på de finansielle markeder.

Når frygten dominerer, glemmer man samtidig den strategi, man havde, da man initialt besluttede sig for at investere sine penge på aktiemarkedet – og sidst, men ikke mindst, glemmer man ofte at lægge en strategi for, hvordan man kommer tilbage i markedet igen.

Sælger man ud på vejen ned, har man færre penge investeret til at indhente det tabte med, og derudover er to andre pointer værd at huske på, når stemningen på aktiemarkedet spidser til: Det går ofte hurtigt i begge retninger, og det går sjældent lige lukt i helvede.

12BUSPix-Copenhagen-172026.jpg

Store fald følges ofte af markant stigninger. Et eksempel: Solgte man sine amerikanske aktier efter kursfaldet 5. februar, så mistede man fire pct. af sin investerede formue. Men havde man holdt fast hele 6. februar, ville tabet være blevet halveret, og samtidig havde man fået tid til at tage bestik af situationen og lægge en strategi.

På et mere overordnet plan er den historiske erfaring, at aktier på længere sigt giver et positivt afkast og typisk også relativt hurtigt indhenter det tabte efter kursfald.

Det er derfor, at sådan nogle som mig typisk prædiker, at man skal holde fast i sine investeringer i tider med turbulens.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen