Berlingske Business
12:35Fingerprint Cards-aktien køler af efter nedtoning af købschance

»Hit Refresh« for at forny din virksomhed – eller dig selv

19BUSMICROSOFT-WINDOWS-1312.jpg
Microsoft-topchef Satya Nadella mener, at virksomheder skal genstartes selv igen og igen – også når det går godt. Foto: Robert Galbraith/Reuters

Management. Ny energi kræver et tryk på genstart-knappen, både for en virksomhed og som person. Effekten er størst, når det går godt i forvejen.

Microsofts CEO, Satya Nadella, er netop debuteret som forfatter til biografien »Hit Refresh«. Nadella tog over fra Steve Ballmer i 2014, og han repræsenterer den store transformation, forretningsmæssigt og kulturelt, vi som selskab har været igennem de senere år.

Jeg har derfor naturligvis set frem til at læse bogen, men jeg undrede mig også over en udgivelse så kort tid efter hans tiltrædelse – hvad kan en topleders biografi handle om, når den ikke er baseret på mangeårige erfaringer og erindringer?

Den slags bøger kommer typisk, flere år efter direktørens karriere er afsluttet – eller i hvert fald er trådt ind i en ny fase.

I Microsofts tilfælde er vi langtfra færdige med vores transformation, og Satya Nadella har tidligere udtalt, at han forventer, at det er en tiårig rejse.

Da jeg læste hans bog, blev min undren erstattet af beundring. Her er en topleder, som deler perspektiver og læringselementer fra sin igangværende ledelsesrejse, fordi han lærer af erfaringerne, imens de sker.

Satya Nadella skriver om øjeblikke, både personlige og organisatoriske, som har givet anledning til en anderledes beslutning, en ny strategi eller et nyt livssyn – øjeblikke, som har krævet en refresh. Som leder fortæller han om øjeblikke, som er blevet definerende for hans og Microsofts færd. Og han inviterer os alle til at byde ind med vores »refresh«-øjeblikke.

pix-Surface Book 2

Det fik mig til at reflektere over, hvornår jeg selv har lavet en »refresh«? Hvilke erfaringer fra min ledelsesrejse har været definerende øjeblikke?

Ét af øjeblikkene oplevede jeg i sommer, hvor vi i Microsoft gennemførte en gennemgribende, global fornyelse af vores organisering og vores måde at gå til markedet. På trods af – eller måske netop på grund af – at virksomheden performer bedre end nogensinde, gennemførte vi forandringen nu. Som ansvarlig for et datterselskab kan det godt give panderynker og sommerfugle i maven, for »if it ain’t broken – why fix it?«

Jeg er opvokset med et ledelsesparadigme om, at forandring er skidt, og stabilitet er godt. Forandring sker, når vi står med en brændende platform, og det er lettere at gennemføre forandringer, når det går skidt – fordi forandringer er svære. Uvished er svær.

For mig var det et »refresh«-øjeblik, at vi tilvalgte forandringen for at fremtidssikre vores virksomhed, netop når det går allerbedst. Det krævede mod og et ny mindset: »If it ain’t broken – break it!«

pix-Microsoft i Irland

Jeg har også flere gange trykket på »refresh«-knappen personligt. Det er sket to gange i min karriere, at jeg har stået uden job – den ene gang gik jeg selv, og den anden gang gik virksomheden.

Begge gange befandt jeg mig et sted, hvor jeg personligt skulle finde ind til kernen af mig selv og mine ledelseskompetencer for at definere mit næste skridt og nye virke.

Det var begge gange en krævende øvelse, hvor jeg skulle bevæge mig uden for min komfortzone og genopfinde mig selv. Jeg lærte meget af processen – begge gange – og oplevelserne har været definerende øjeblikke for mig og mit lederskab.

Når Satya Nadella skriver om at genstarte sig selv, sin virksomhed eller sågar et helt samfund – så gør han det ud fra betragtningen om, at en genstart er nødvendig for at transformere sig.

Så i vores søgen efter fornyet energi, et friskt perspektiv, en genetablering af vores relevans eller måske endda et nyt verdenssyn bør vi måske tænke forandringen som en proces, vi sætter i gang med en genstart?

12BUSPORTUGAL-CHILDREN-CARN.jpg


Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen