Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Historiske resultater er ingen garanti for fremtidige resultater

11busjesperkirstein#2.jpg
Overskrift
11busjesperkirstein#2.jpg
Overskrift

Afkast. Sådan skriver alle kapitalforvaltere på deres salgsmateriale, mest fordi de skal. Men noget er der om snakken, hvilket er relevant, når vi endnu engang præsenteres for historiske sammenligninger af pensionskassernes afkast.

Læserne præsenteres for mere eller mindre spekulative »årsager« til gode og ikke mindst mindre gode afkast, hvor diverse ikke navngivne (men let genkendelige) pensionschefer tillægges forskellige grader af skyld herfor. En række virksomheder ynkes, fordi de har valgt det »forkerte« pensionsselskab baseret på tre års og tre måneders afkasttal.

Det, man savner i stort set alle disse sammenligninger, er spørgsmålet: Hvorfor? Fordi gode afkast kun indikerer noget om fremtidigt afkastpotentiale, hvis de dækker over »gode« investeringer, der må kunne forventes at gentage sig.

Et godt eksempel er håndteringen af selskabernes eksponering over for dollar i 2014, hvor dollar/kroner steg med omkring 20 rpocent. I en portefølje med 50 procent aktier betyder valget af sikring eller ikke-sikring af den involverede dollarrisiko på aktier en forskel på omkring fire procent på det samlede resultat. Således belønnes de, der har taget en stor risiko på dollarkursen i forhold til dem, der har sikret kundernes risiko.

Men har de, der ikke har sikret dollarrisikoen ikke bare været dygtige og har forudset dollarstigningen? Måske, men risikoen for, at de tager fejl til næste år er meget stor, hvor al erfaring viser, at prognosticering af dollarens udvikling er endog uhyre vanskelig. I min verden tæller en afkastforskel, der skyldes et sats på dollar, snarere negativt i vurderingen af pensionsselskaberne.

Et andet eksempel er investeringerne i danske aktier, der er steget markant mere end globale aktier de seneste år. En række pensionsselskaber har en systematisk overvægt til danske aktier, hvilket har betydet meget for det relative afkast i forhold til andre selskaber i tre- og femårssammenligningerne. Er de selskaber dygtigere, og kan de forventes at levere højere afkast fremover?

Det kræver vel et svar på, hvorfor netop danske aktier skal levere højere afkast end aktier fra andre udviklede lande, blot fordi vi tilfældigvis bor i Danmark? Er danske virksomheder simpelthen dygtigere end svenske eller tyske selskaber? Eller amerikanske? Næppe. Har nogle pensionsselskaber blot været heldige at eje danske aktier, måske fordi de ikke kunne komme af med dem?

Og der er mange andre eksempler på forhold, der har bidraget til høje afkast, uden at de efter min mening er udtryk for »gode« investeringer.

Jeg synes, at danske virksomheder, der vælger pensionsselskaber, og som i de fleste andre sammenhænge er meget professionelle indkøbere, fortjener bedre analyser og vurderinger end dem, de får p.t. Spørgsmålet er, hvorfor virksomhederne (og andre interessenter i pensionsmarkedet) lader forsikringsmæglere og andre rådgivere slippe afsted med uhyre simple analyser af historisk afkast og omkostninger.

Tror de, at kortsigtede historiske sammenligninger fortæller den fulde sandhed om selskabernes kompetencer, mener de, at pris er den væsentligste parameter ved valg af pensionsselskab, eller vil de ikke betale det, som en ordentlig analyse koster?

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen