Berlingske Business

Her er ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv

1
Overskrift
(Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015) Foto:
1
Overskrift
(Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015) Foto:
2
Overskrift
Peter Høgsted, adm. direktør COOP Foto:
3
Overskrift
Topchef Søren Skou, Maersk Line Foto:
4
Overskrift
Niels Due Jensen, bestyrelsesformand Grundfos. Foto:
5
Overskrift
Erhvervs-og vækstminister Henrik Sass Larsen Foto:
6
Overskrift
(Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2013) Foto:

Ugens opture

Artiklen fortsætter under billedet
1
(Foto: Søren Bidstrup/Scanpix 2015) Foto : Søren Bidstrup

Billion-manden

Nu gætter jeg bare. Men lur mig, om der ikke blev knyttet en næve, grinet mere end bare et smørret grin og måske også skålet i champagne i Novo Nordisk-ledelsens fællesrum, da koncernens aktiekurs fredag for første gang rundede 1.000 mia. kr.

Det er noget af en mærkedag for skandinaviens mest værdifulde virksomhed, for med en værdi som p.t. svarer til omkring halvdelen af hele Danmarks BNP, er det værd at være imponeret.

Den konkrete årsag er, at Novo Nordisk er klar til at forsøge at få godkendt insulinpræparatet Tresiba i USA. Lykkes den øvelse, vil aktiekursen sikkert stige endnu mere, fordi der så åbner sig nye givtige markeder for den danske virksomhed.

Når man, sådan som topchefen Lars Rebien Sørensen og Novo Nordisk ser ud til at kunne det, kan gå på vandet, må det være fristende at tro, at man kan det hele. Men i stedet for at lade den følelse styre indtog på nye områder, så vælger Novo Nordisk at holde fast i fokus på deres få særlige kompetenceområder. Det ser ud til at være en klog beslutning.

Artiklen fortsætter under billedet
2
Peter Høgsted, adm. direktør COOP Foto : Mads Nissen

Har han opskriften på succes?

Da Coop i Danmark sidste år indsatte Peter Høgsted som direktør, var det noget af et wildshot.

Den hurtigtalende og passionerede eks-Ikea-direktør var nok kendt for at have visioner og tænke ud af boksen, men kunne han også drive en så stor og tung organisation, som Coop er?

Et år efter er det foreløbige svar et ja. De friske regnskabstal viser klar fremgang, og vigtigere er det, at Høgsted virker til at have fundet opskriften på at motivere ansatte og kunder til at købe mere og anderledes ind i selskabets butikker.

Stilen er simpelt hen blevet friskere, man taler mere direkte til kunderne og sætter projekt efter projekt i søen.

Det er sundt for Coop og også rigtigt interessant i et ellers fastlåst dagligvaremarked, hvor discount har været eneste vej for alt for mange af aktørerne. Så foreløbig har Høgsted succes, og med hastigheden i antallet af nye projekter er vi sultne på at se mere fra hans og Coops hånd.

Artiklen fortsætter under billedet
3
Topchef Søren Skou, Maersk Line Foto : Søren Bidstrup

Mærsks supershopper


Når man får lov til at gå shopping med et kreditkort indeholdende 102 mia. kr., så må det være »sjovt« at være direktør for Maersk Line.

Det er den virkelighed, Maersk-Line topchef Søren Skou skal håndtere de næste fem år, hvor han skal bestille nye skibe i en lind strøm og investere i moderniseringer og andet grej til selskabet.

Men selv om hardware er spændende, så er det rigtigt interessante bag den nyhed jo, at Søren Skou udelukkende får lov til investeringerne, fordi ejerne, A.P. Møller - Mærsk igen satser alvorligt på containerrederiet.

Efter år, hvor Maersk Lines containerskibe ikke tjente de penge, de skulle, så er billedet nu et andet. Der er styr på forretning og strategi, og det giver store forventninger til, hvordan forretningen kan vokse, når og hvis der igen kommer fart i Europas økonomi, og USA for alvor løfter sig. Potentialet for vækst er simpelt hen stort, og det gør Mærsk sig klar til at udnytte.

Ugens nedture

Artiklen fortsætter under billedet
4
Niels Due Jensen, bestyrelsesformand Grundfos. Foto : Henning Bagger

Grænser i Grundfos

Egentlig burde Grundfos-familieoverhovedet Niels Due Jensen sendes ind på vinderlisten, fordi han som 72-årig stadig brænder for sin virksomhed i Bjerringbro. Han er formand for Poul Due Jensens Fond og har en klar mening om, hvordan Grundfos skal udvikle sig. Det er godt, det er aktivt ejerskab. Og alligevel ender han som en af ugens tabere.

Due Jensen vil angiveligt så langt ned i materien i driften i den opererende virksomhed, at han risikerer at komme til at kaste sig ud i nogle spinatbede, hvor han faktisk ikke burde befinde sig, og – ifølge mange kloge governance-hoveder – risikerer at overskride de grænser, der nødvendigvis må findes mellem fonden, bestyrelsen i virksomheden Grundfos og den daglige ledelse ved direktionen. Man kan i hvert fald ikke beskylde forretningsordenen i fonden, beskrevet i denne uge, for at lægge sig i et passivt spor. Det er synd og ærgerligt, at Niels Due Jensen derved risikerer at sætte sit gode navn og rygte, oparbejdet igennem årtier, på spil. En hårfin balance.

Artiklen fortsætter under billedet
5
Erhvervs-og vækstminister Henrik Sass Larsen Foto : Liselotte Sabroe

Sass Larsens varelevering

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S)har opnået et godt ry i erhvervslivet. Mens det kniber mere med det gode ry og rygte hos forbrugerne. Tidligere har han tordnet – altså før han blev minister – mod bankerne generelt, ligesom han også har haft den helt store advarende pegefinger i luften over for realkreditselskaberne og deres stigende bidragssatser. Nu er den pegefinger stukket i lommen, og han kalder kritikere af de stigende bidragssatser for »hylende indianere«.

Ærlig talt, hr. vækstminister, hvordan synes du selv, det går?

Nu varsler han så indgreb mod de høje priser for betalingsservice. Det skal blive spændende at se, om det bliver til mere end varsler. Det er ingen skam at blive klogere, når man bliver sat i en ministerstol, og det er svært at kræve pristilbageholdenhed i finansen med den ene hånd og lægge byrder og øgede soliditetskrav på finansen med den anden. Så gossipperne er kommet i tvivl: Har Sass Larsen i grunden leveret varen?

Artiklen fortsætter under billedet
6
(Foto: Nikolai Linares/Scanpix 2013) Foto : Nikolai Linares

Lidegaards lidelser

Man skal vare sig for at kaste med sten, når man bor i et glashus, men gossipperne vover pelsen og sender den gode kollega i hjørnekontoret hos Politiken, Bo Lidegaard, en tur på nedtursslisken.

Lidegaard gik i falset i denne uge, da han på lederplads under overskriften »Diletantisk« knaldede alt og alle ned, som har og har haft berøring med delsalget af DONG til den amerikanske Goldman Sachs.

Lidegaard glemte dog helt at forholde sig til DONGs enorme gældsbjerge, den tomme pengekasse i DONG, og at der ikke var andre investorer, der var klar med reel risikovillig kapital. Det kan sagtens vise sig, at DONG bliver en gylden investering – om nogle år. Men man bør retteligen have substans og alle forhold med, før den endelige konklusion drages.

Netop Politiken gik galt i byen for nogle uger siden, da teleselskabet 3 blev beskyldt for ikke at betale skat. Det var rigtig nok – fordi selskabet har investeret enorme summer i Danmark, og det giver som bekendt fradrag på skattebilletten.

Velkommen til Lidegaard & Co på erhvervssiderne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen