Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Har mediehusene fundet den digitale vej – eller en blindgyde?

24BUSNews-114619.jpg
Bladhusene har en hård opgave med at sikre indtægter fra netabonnenter, som skal erstatte de betalende kunder fra papirvisen. Arkivfoto: Iris

Opinion. Digitale abonnementsmodeller kommer rullende på de store bladhuses hjemmesider, men de færreste har fokus på nye generationer af læsere.

De danske aviser har de seneste tre-fire år arbejdet målrettet på at skabe en digital transformation og på at finde vejen til betalt indhold. De fleste aviser har nemlig introduceret forskellige former for digitale abonnementsmodeller, som skal sikre indtægter i takt med, at oplagene på den trykte avis falder. Men vejen til digital succes er både lang og bumpet, og der arbejdes stadig hårdt på at finde den helt rigtige vej.

Det fik vi et eksempel på, da Politiken lige inden jul lancerede en ny digital abonnementsstrategi, hvor abonnenter kan vælge mellem tre forskellige abonnementspakker: Et digitalt abonnement inklusiv e-avisen, et digitalt abonnement hele ugen samt den trykte avis lørdag og søndag og et abonnement med digital adgang plus den trykte avis hele ugen. Det billigste abonnement koster nu 299 kr. om måneden.

Dermed forlader Politiken det spor, som avisen ellers slog ind på for tre år siden, da den lancerede et abonnement med adgang til alt indhold på netavisen for bare 44 kr. om måneden.

24BUSJyske-Bank-scorer-mill.jpg

Dengang var målet, at det billige abonnement skulle tiltrække nye, betalende læsere til avisen i titusindvis. Men virkeligheden viste sig sværere end forventet, og det billige netabonnement slog aldrig an.

Politikens nye strategi minder nu i høj grad om den, som også forfølges af stort set alle andre landsdækkende aviser. Den fremherskende model er at tilbyde læserne et valg mellem et abonnement på e-avisen, et abonnement på den trykte avis eller en kombination.

Kun Ekstra Bladet og BT giver læserne mulighed for at komme billigt i gang med 29 kr. for en måneds adgang til alt digitalt indhold på deres netaviser.

Der er ingen tvivl om de gode intentioner bag avisernes forsøg på at lukke ned for de billige abonnementer og på at vænne læserne til at betale en høj pris for kvalitetsindhold. Det er dyrt at producere nyheder, og annoncemarkederne er under pres. Der er brug for høje abonnementspriser for at holde fast i forretningen.

Samtidig oplever mange avishuse lige nu, at de faktisk langsomt, men sikkert, formår at få flere læsere over i et digitalt abonnement – eller i en kombination af digitalt og den trykte avis. På kort sigt ligner det en rigtig rute at vælge.

Billede

Men samtidig risikerer innovationen af nye betalingsmodeller at stå i stampe.

De nuværende abonnementsmodeller er gode til at kapitalisere på de eksisterende læsere, men hvad hvis de nye generationer af læsere efterspørger nye måder at læse og købe nyheder på?

Flere steder i udlandet er man kommet længere ud ad den vej.

Eksempelvis har den hollandske nyhedsplatform Blendle succes med at aggregere nyhedsartikler på tværs af forskellige aviser og magasiner og gøre dem tilgængelige for læserne på en let og enkel måde.

Blendle er blevet kaldt for nyhedernes Netflix, selv om deres pay per view-model nok i højere grad leder tankerne hen på iTunes. Ikke overraskende er det især unge læsere, der har taget godt imod Blendle.

Min pointe er, at aviserne i jagten på at holde fast i eksisterende indtægter risikerer at ende i en blindgyde, hvor de kan tabe en generation af nye kunder og aldrig for alvor får fat i nye, betalende læsere. Så indstil GPSen på »innovation«, for den er stadig påkrævet.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen