Berlingske Business

Har Mærsk stadig touch’et?

Mærsk
Mærks Edmonton på storebælt. Foto:

Jeg ser frem til fredag. Ikke på grund af weekenden, men fordi det er dagen, hvor A.P. Møller - Mærsk aflægger kvartals regnskab. For mig kommer dagen ikke så meget til at handle om økonomien her og nu, men mere om at lede efter svaret på, om A.P. Møller - Mærsk stadig har det særlige udefinerbare »touch«, der kendetegner virksomheder, hvis resultater er ekstraordinært gode? Touch er f.eks. evnen til at handle rigtigt i svære tider. Købe billigt, sælge dyrt, hyre de rigtige mennesker og vælge de rigtige partnere.

Lad os begynde med koncernens containerrederi, Maersk Line. Det er over de sidste måneder blevet kritiseret for at have betalt overpris for de nye verdensrekordsættende containerskibe, de såkaldte Triple-E-skibe. Hvis Maersk Line har betalt mere for sine nye skibe end konkurrenterne, er det mangel på touch.

Det samme er det, at man den første tid ikke kan fylde skibene, hvorfor en del af ideen med de store skibe, der timingsmæssigt sejler ud i markedet på et forfærdeligt tidspunkt, går fløjten. Også Maersk Lines samarbejde med to af hovedkonkurrenterne giver hovedbrud. Økonomisk giver samarbejdet mening, men det er samtidig udtryk for mangel på evne til at stå på egne ben – og må give praktiske kvaler internt, når tre vidt forskellige rederier skal arbejde tæt sammen.

Så er der det måske vigtigste forretningsområde, i hvert fald økonomisk, Maersk Oil. Her jagter selskabet indædt de nye oliefund, der skal få selskabets oliereserver til at vokse igen. Problemet – også kommunikationsmæssigt – er, at vi først får svaret på, om man har genfundet touch’et til at finde og begynde produktion af nye store oliefund om adskillige år.

Det er to af de hovedområder i regnskabet, jeg vil nærlæse. Jeg forventer ikke at få be- eller afkræftet min bekymring om et manglende touch. Mon ikke det ender med et nydeligt regnskab, bl.a. i nogle af de mindre kendte aktiviteter, men også et regnskab der ikke for alvor slukker bekymringen om en virksomhed, der sjældent tvivler på sine beslutninger, men som set udefra er blevet mindre skarp i timingen og måske også i eksekveringen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen