Berlingske Business

Gyldne salg er spild af muligheder

05BUSsoeren-side-2-Bylinefo.jpg
Søren Dietrichsen, onlineredaktør på Business.dk, har ordet.

Lennart Lajboschitz er en af de særligt talentfulde og dygtige iværksættere, der har ramt plet med et unikt forretningskoncept. Tiger-kæden er på rekordtid brudt gennem lydmuren. Og i foråret solgte han 70 procent af den fremadstormende detailkæde for et pænt stort tre-cifret millionbeløb til kapitalfonden EQT

Andre iøjnefaldende eksempler, hvor iværksættere scorer store beløb, er ægteparret Jorst, der solgte Skagen Ure til amerikanske Fossil, Lars Dahlgaards salg af Succesfactors til SAP.

Jeg glæder mig på sælgernes vegne, men ærgrer mig også over, at vi aldrig fik muligheden for at se, hvor langt stifterne kunne have drevet deres virksomhed.

I Walter Isaacsons fremragende biografi understreger Steve Jobs, at han beundrede Hewlet og Packard for, hvordan de havde skabt en blivende virksomhed, og han var stolt af at have gjort det samme med Apple.

Jobs og Apple var ikke altid et lykkeligt ægteskab. Steve Jobs forlod på et tidligt stadie virksomheden, da han selv mistede den ultimative magt. Han vendte flere år senere tilbage, da Apple var økonomisk i knæ. Han fik på mirakuløs vis vendt skuden – og mere til. Apple var aldrig blevet så stor som nu, hvis Steve Jobs ikke havde gjort comeback. Steve Jobs drømte stort og var overbevist om, at han var den rette til at styre Apple.

Familien Jorst er ikke længere i front for Skagen Ure, Lars Dahlgaard har efter en kort periode i SAP forladt en toppost. Lennart Lajboschitz er netop – og måske helt uden dramatik – degraderet fra topchef til konceptdirektør i Tiger.

Når en iværksætter sælger sit livsværk, begynder nedtællingen til et næsten uundgåeligt brud mellem virksomhed og stifter. En idérig og egenrådig iværksætter fungerer sjældent godt med fast månedsløn i andres tjeneste.

Nogle af de mest oplivende danske iværksætterhistorier er netop dem, hvor iværksætterne har bevaret kontrollen. Tænk blot på de to jyske familievirksomheder Jysk og Bestseller, der buldrer af sted.

Iværksættere med store visioner er fascinerende.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen