Berlingske Business
15:14Mærsk-aktien får comeback og har bedste børsdag i fire måneder

Growth hacking: De nye kometers magtfulde våben

27BILFACEBOOK-110809.jpg
Facebook er på vej mod to milliarder månedlige brugere verden over – uden brug af traditionel markedsføring. Arkivfoto: Dado Ruvic/Reuters

Media. Facebook, Airbnb, Twitter og Dropbox har en ting til fælles: De er vokset til nogle verdens mest kendte brands uden traditionelle markedsføringskampagner.

Hvordan er det lykkedes for den amerikanske boligdeleplatform Airbnb at nå en værdi på mere end 355 milliarder kr. – uden at bruge penge på traditionel markeds­føring? Hvorfor har vi egentlig aldrig set TV-­reklamer for Facebook?

Og hvordan er det lykkedes for kørselstjenesten Uber at blive en af verdens mest værdifulde (og omdiskuterede) virksomheder på ganske få år?

Hvis man ser på en lang række af verdens mest succesfulde startup-virksomheder, har de én ting til fælles: De har stort set aldrig brugt penge på traditionelle markedsføringskampagner.

pix-Yahoo-brev

Virksomheder som Twitter, Dropbox, LinkedIn og YouTube var stort set ukendte for bare ti år siden, men er alle nu blandt verdens mest kendte brands. Og det helt uden at skyde penge efter store reklamekampagner på TV og i de offentlige rum.

Den traditionelle marketingvisdom er ellers, at det kræver et stort marketingbudget at skabe et stærkt brand.

I spredehaglslogikken skal kronerne bruges på spektakulære kampagneuniverser og massiv reklameplads, så millioner af kunder eksponeres for budskaberne.

Ergo: den med det højeste budget vinder.

pix-Hacking

Det er den fortælling, som ikke mindst reklamebureauer og traditionelle medier ynder at fortælle. Men mange af de mest succesfulde startup-virksomheder har vendt tanke­gangen på hovedet.

Fænomenet kaldes for growth hacking, og filosofien er, at det ikke handler om at bygge et stærkt brand, men om at skabe eksplosiv vækst ved at »hacke« sig vej til kunderne uden om de traditionelle mediekanaler.

Et vigtigt element er at få kunderne til at markedsføre produktet over for andre kunder for på den måde at skabe en viral effekt. Det sker ved et stærkt fokus på selve produktet og ved at fokusere på billige alternativer til traditionel markedsføring.

Geværet er ladet med sociale medier, virale kampagner og målrettede kampagneaktiviteter.

12BUShashtag-164548.jpg

Et godt eksempel er Dropbox, der på få år er vokset til at blive verdens førende inden for datalagring og fildeling. Det er Dropbox blevet ved at udvikle et suverænt produkt, der har gjort datalagring og fildeling enkel og bruger­venlig.

Men det er også sket i kraft af en gennemført strategi, hvor produkt og spredning er kædet tæt sammen. Ved at anbefale produktet til en ven bliver både giver og modtager belønnet med ekstra lagringsplads, og på den måde har Dropbox fået produktet spredt blandt millioner af brugere.

Growth hacking er naturligvis en forstyrrelse i forhold til den måde, vi normalt betragter marketing på. Dermed er det også en seriøs udfordring for de mange medier, der traditionelt har nydt godt af annoncørernes marketingkroner.

Nigel Harniman - 2016120711101

Den traditionelle marketing vil naturligvis bestå mange år frem, men virksomheder, der tænker gammeldags, vil blive udfordret af de nye startup og deres hemmelige marketingvåben.

Det gode spørgsmål er, om alle virksomheder kan benytte sig af growth hacking i jagten på vækst.

De fleste kan i hvert fald lære af det, der er kernen: Vær hysterisk omkring at skabe et fantastisk produkt, som gør livet lettere og bedre for en bestemt gruppe af kunder.

Bliv ved og ved, indtil det sidder i skabet. Og endelig, gør det let og attraktivt for dine kunder at dele produktet med andre kunder. Så er vejen måske banet for vækst og nye kunder.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen