Berlingske Business

Godt gået, EU – make trade, not war

20BUSopinion-handel-110527-.jpg
Det er befriende at EU går imod USAs protektionismetendenser og laver nye handelsaftaler med for eksempel Japan. Arkivfoto: Kimimasa Mayama/EPA/Scanpix

Mens frygten for handelskrig tager til, er det velgørende at se, at EU i disse uger griber de bolde, der falder ned, når USA fraviger mange års udvikling mod øget frihandel.

Det er befriende, at EU aktivt og offensivt accelererer indsatsen for at indgå nye frihandelsaftaler verden over.

Ja, vi kan endda glæde os over, at netop København torsdag husede et stormøde med prominente navne fra japansk, dansk og europæisk politik og erhvervsliv. Verdens største frihandelsaftale mellem netop Japan og EU er på vej. Godt gået!

Det vil styrke dansk eksport af for eksempel fødevarer, maskiner og medicin til Japan.

Nye frihandelsaftaler er også på vej med for eksempel Latinamerika, Singapore og Vietnam, der afskaffer tariffer og udbreder fælles standarder og regulering.

Et land som Mexico, hvis økonomi buldrer derudad, kan lide under amerikansk protektionisme og ser derfor store fordele i at udvide sin nuværende frihandelsaftale med EU.

k

Europa kan således påtage sig rollen som den gode, gamle og stabile handelspartner, udlandet vender sig mod, når USA udøver protektionisme.

Vi forventer, at EU når i mål med flere afgørende handelsaftaler allerede i 2018 af to årsager:

1) Frygten for global handelskrig øger incitamentet til at få underskrevet langsigtede handelsaftaler hurtigst muligt for at sikre stabilitet.

2) 2019 byder på valg til EU-Parlamentet samt udskiftning af ledelsen i EU-Kommis­sionen, og store politiske aftaler vil køre parlamentsmedlemmer og kommissærer i stilling til genvalg.

Resten af 2018 vil altså være et politisk window of opportunity og en historisk mulighed for EU for at indgå nye alliancer – til gavn for blandt andet danske eksportører.

18BBMMIE-HVID-BAGGER-FOR-14.jpg

At dirigere eksporten mod nye markeder er ikke uden risiko, men danske eksportvirksomheder er både agile og mere opmærksomme på ansvarlig risikostyring end mange andre lande. Derfor er usikkerhed fra amerikansk protektionisme ikke kun en trussel, men også en anledning til at gribe de nye chancer, der opstår.

2018 kan meget vel blive året, hvor EU åbner de døre, USA lukker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen