Berlingske Business

Gode toner fra Ole Birk Olesen – men hvad med Kronprinsesse Marys Bro?

16BUSKRONPRINSESSE-MARYS-BR.jpg
Fra 2019 skal Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord efter planen lette presset på Frederikssund – men er det rimeligt, at det skal koste penge at krydse den 1,4 km lange højbro? PR-illustration

Transportministeren har arvet en betænkelig betalingsmodel fra sine forgængere.

Det er opmuntrende, når man i interview med transportminister Ole Birk Olsen (LA) i Berlingske Business kan konstatere, at han erkender den samfunds­økonomiske fordel ved, at trafikken i Danmark er let og glidende.

Han er bekendt med, at de samfunds­økonomiske omkostninger ved forsinkelser af vejtrafikken ifølge DI er på omkring 20 mia. kroner om året.

12BUSAAbent-samraad-om-stud.jpg

I samme interview siger Ole Birk Olsen:

»Bilerne betaler stort til de offentlige kasser i form af skatter og afgifter – langt mere end det, der skal til for at dække omkostningerne ved vejtrafikken. Regeringen vil i de kommende år prioritere investeringer på vejområdet. Dermed vil regeringen tilgodese alle de mennesker, som i det daglige er afhængige af en god fremkommelighed på vejnettet. Man skal huske på, at 90 procent af persontransporten i Danmark foregår på vejene. Og der er en række investerings­projekter på vejområdet, som vil gøre Danmark rigere.«

Finanslov Ekspert om DSB-aflysninger: Kravene kan sagtens skærp

Med disse fornuftige udmeldinger bliver det meget interessant at se, hvorledes transportministeren vil forsvare betalingsmodellen på den kommende Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund.

Det er en model, som Ole Birk Olesen har arvet fra sine forgængere, men også en model der i høj grad kan stilles spørgsmål til.

Er det til gavn for erhvervslivet, at pålægge brugerbetaling på en anerkendt nødvendig broforbindelse i en kommune?

Giver det rimelige vilkår for erhvervslivet, at Vejdirektoratet i loven om denne bros betalingsdel, kan regulere, hvor stor del af trafikken der skal tvinges over på betalingsdelen? I realiteten er det al erhvervstrafik, idet man vil forbyde køretøjer over 3.500 kilo at benytte den alternative vej over den gamle Kronprins Frederiks Bro.

1

Ligeledes er Ole Birk Olsen bekendt med den økonomiske teori, der siger, at prisen følger de marginale omkostninger på et frit marked med frit udbud og fri efterspørgsel, og at dette giver den bedst økonomi.

Det er en sandhed, som alle national­økonomer kan tilslutte sig.

Derfor er det også meget interessant at se, hvad transportministeren agter at gøre i den kommende tid, idet han på flere måder er gjort bekendt med irrationaliteter og tvivlsomme konstruktioner omkring den ­påtænkte betalingsdel ved Kronprinsesse Marys Bro.

Det er en model der – som den foreligger nu – hverken vil gavne erhvervsliv eller samfundsøkonomien.

aaa

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen