Berlingske Business
17:16

Glem ikke at digitalisere fabriksgulvet

02BUS131054255-124413.jpg
ARKIVFOTO

Vækstplan. Sørg nu for at bruge den digitale intelligens. Den er benzin på danske virksomheders vækstmotor.

Regeringen rammer et ømt punkt med sin nye, ambitiøse vækstplan, der skal gøre dansk erhvervsliv mere digitalt.

Danmarks produktivitetsvækst er markant lavere sammenlignet med andre EU-lande, og ifølge Erhvervsstyrelsens redegørelse om Danmarks digitale vækst skyldes dette lige netop, at danske virksomheder er langsommere til at adoptere nye digitale teknologier.

Men hvorfor tøver danske virksomheder i forhold til big data analytics, Internet of Things, robotter og kunstig intelligens, når vi som nation er et af de mest digitale lande i EU?

For produktionsvirksomheder kan der måske synes langt fra kunstig intelligens til fabriksgulv. Men det er der ikke. Det handler udelukkende om at udnytte produktions­data langt bedre. Digital intelligens er i dag vejen til øget konkurrencedygtighed. For virksomheder i alle industrier.

Den industrielle revolution kickstartede for alvor samfundsvæksten, og stigende automation i produktionen har lige siden været en væsentlig årsag til, at vores levestandard stiger. Nu står vi her midt i en ny revolution, kaldet »Industri 4.0«, hvor det ikke handler om at automatisere og sætte strøm til, men om at digitalisere og analysere hele produktionen fra A til Z og dermed tilføre intelligens i alle processer.

31BUSPix1-L-kke-175502.jpg

Ved at digitalisere produktionen kan danske virksomheder både øge produk­­ti­viteten, forudsige vedligeholdelse og strømline driften, men også udvikle forretningen med hastigere skridt end nogensinde før. Maskinerne får en stemme og produktionsdata kobles sammen med forretningsdata. Eksterne datakilder kan med fordel trækkes ind i ligningen.

Digital intelligens skaber transparens hele vejen fra fabriksgulvet til bestyrelseslokalet. Når data fra produktion og forretning – på tværs af lokationer og lande – samles i skyen, får virksomheder et langt stærkere datagrundlag at drive forretning ud fra.

Overgangen fra hardwarebaseret styring af produktionen til softwarebaseret styring i skyen ændrer økonomien for maskinbyggerne, hvilket betyder, at mange flytter maskinproduktion tilbage til Danmark. Det betyder også, at selv lavautomatiserede brancher hurtigt kommer op i en superliga af intelligente, innovative virksomheder.

Lad mig illustrere det med et eksempel: Det er dyrt for bilejere at få repareret småskrammer og lakeret bilen, og det kan tage op til 14 dage, førend bilen er klar.

Derfor har en dansk virksomhed udviklet intelligente, mobile sprøjtekabiner, som øger produktiviteten betydeligt. De mobile sprøjtekabiner kan placeres ude og inde, på autoværksteder, tæt på storcentre og i lufthavne, og lakskader kan repareres i løbet af et par timer. Det får priserne til at falde – og markedet til at vokse.

Xenia Østerby Jensen

De nye sprøjtekabiner er desuden udstyret med en softwarehjerne, der indsamler data om bl.a. luftkvalitet, forurening og støj.

Ved hjælp af sensorer bliver data fra alle processer opsamlet og analyseret, så kabineejerne kan følge med i, hvornår det er tid til at skifte rensningsfilter, og om kabinen overholder alle regler på området. Løsninger som denne kan ændre det globale autolakeringsmarked på få år.

Sørg for at få fabriksgulvet med i digita­liseringen:

Digital intelligens er den benzin, der driver danske virksomheders vækstmotor.

27BUS504813811-152245.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen