Berlingske Business

Giv direktøren en ung mentor

644572912.jpg

Synspunkt

Det er mange steder udbredt, at unge lovende talenter får en erfaren mentor for at sikre det videre karriereforløb. Det kan der komme meget godt ud af, men den erfarne leder har i endnu højere grad brug for en ung mentor, da direktørerne sjældent forstår den nye digitale verden, og gør man ikke det, mister du hurtigt din markedsforståelse og bliver irrelevant i løbet af kort tid.

Vi har alle læst om disruption og den fjerde industrielle revolution med dertilhørende teknologier som industrial IoT, kunstig intelligens, machine learning, augmented reality, robotter, 3D print osv., men faktum er, at direktionen mange steder ved utroligt lidt om disse teknologier, og den forstår derfor ikke, hvad der er ved at ramme virksomheden.

Den teknologiske udvikling kræver fornyede kompetencer hos arbejdsstyrken, og det kræver en betydelig omstilling af ledelsesrollen, hvis vi skal formå at tiltrække, udvikle og fastholde de yngre generationers talenter, hvis forventninger til arbejdsgange og til deres ledere er radikalt anderledes end dem, vi kender i dag.

Disse forventninger kan for den erfarne leder, der for længst er fyldt 40, være svære at identificere.

Det måtte man tidligere på året sande hos IBM, der ellers er en virksomhed med fingeren på den digitale puls. Her indså man, at tiltrækning og fastholdelse af unge talenter er en af de primære udfordringer fremadrettet, hvorefter man i foråret iværksatte et omvendt mentorforløb for samtlige 26 nordiske direktører, der hver især fik en ung mentor i 20erne.

15BUSLars-Vinge-Frederiks#2.jpg

Således kom ledelsen ud at følge de unge medarbejdere i virksomheden for bedre at forstå deres arbejdsgange, ønsker, karrieremål, og hvad der generelt motiverer dem. Det var en øjenåbner for mange, og flere af direktørerne har siden af egen fri vilje opretholdt relationen til deres unge mentor.

Her blev det klart, at særligt motivation, inspiration og tillid er afgørende faktorer i jagten på at tiltrække og fastholde de unge. Ledelse skal ikke blot handle om at give direktiver og retning, men i endnu højere grad om at give plads og rum til, at medarbejderne kan udfolde deres potentiale til effektivt at løse problemstillinger individuelt og i teams.

Lederen skal lære at slippe kontrollen og inkludere de yngre generationer. Og skal man for alvor udvinde værdien, kræver det, at man fra ledelsens side udviser en oprigtig interesse for de yngste medarbejdere og er villig til at lære af dem. Her et mentorforløb en god start.

...

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen