Berlingske Business

Generation Z vil selv bestemme tid og sted for fremtidens job

13BUSPix-Bag-145753-638.jpg
Fremtidens arbejdsopgaver kan løses af »taskemedarbejdere«, der kan fragte deres computer og kontor rundt i en rygsæk og løse opgaver i små hold forskellige steder. Det stiller nye krav til ledelser, når de skal tiltrække den nye generation af arbejdstagere. Foto: Iris

Online. Teknologi vil forbinde de skarpeste hjerner, men det kræver forståelse for den nye generation, hvis man vil udnytte de uendelige muligheder for samarbejde og innovation.

For et par år siden udtalte Satya Nadella, CEO hos Microsoft, under sit oplæg ved Future Decoded i London: »Arbejde er ikke længere et sted, du tager til. Arbejdet handler om at få tingene til at ske, hvor du er.«

I dag er Satyas Nadellas ord mere relevante end nogensinde før, og der hersker næppe nogen tvivl om, at vi står midt i et enormt skifte, når det kommer til arbejdspladsen som begreb. Takket være den fænomenale optagelse af cloud computing og overgangen til et mobilt arbejdsmiljø er vi ikke længere bundet til vores computere, som vi var tidligere. At have evnen til at arbejde og være produktiv når som helst, hvor som helst og fra hvilken som helst enhed er blevet den nye eksistensberettigelse for mange fremadsynende virksomheder.

Men sandheden er, at virksomhedsledere i dag skal leve op til nogle helt andre forventninger, hvis de vil tiltrække de mest spændende talenter.

Den nye generation, den såkaldte Generation Z, vil læne sig op ad deres højteknologiske og hyper-forbundne liv for at finde svar på nutidens forretningsproblemer. De er altid online, og de ser det at dele ud af deres privatliv som normen og ikke en invasion af privatlivets fred. De forventer, at ting skal fungere i første forsøg, og hvis det ikke gør det, har de allerede kastet sig over noget nyt. Det er nemt at se, hvorfor innovative virksomheder som Airbnb, Tesla og Netflix, der er bygget uden arv fra gamle systemer og processer, virker meget attraktive for de skarpeste kandidater, fordi der er en opfattelse af, at disse virksomheder tilbyder noget helt anderledes.

28BUENYHED-081616-586.jpg

Nøglen til at opfylde forventningerne til denne generation af arbejdstagere vil med al sandsynlighed være fleksibilitet og tilpasningsevne – og især i deres arbejdsmiljø. Det er usandsynligt, at de vil lade sig tiltrække af et 9-til-17-job og arbejde fem dage om ugen. Ifølge The Work Foundation mener 69 procent af Millenials (som er på vej i lederstillinger), at regelmæssig tilstedeværelse på kontoret er unødvendigt, ligesom 89 procent foretrækker en arbejdsdag, hvor de sælger vælger, hvornår og hvor de arbejder. Det hænger sammen med, at Millennials er generationen efter 1980, som er vokset op med den digitale teknologi og de muligheder, der følger med. Så sammen med Millennials vil Generation Z presse virksomhederne til at omdanne deres kontorer og omfavne en mere fleksibel arbejdsmetode.

Der findes ikke nogen præcise tal for, hvor mange danskere der arbejder i et åbent kontorlandskab, men DJØF har tidligere udtalt, at antallet er stigende. Åbne kontorlandskaber bliver ofte til i forsøget på at skabe gode rammer for diskussion, sparring og samarbejde. Men i de seneste par år har mere og mere research indikeret, at konceptet ikke lever op til dets oprindelige formål. Især siges det, at manglen på et privat område i et kontorområde begrænser kreativiteten og produktiviteten blandt medarbejderne.

Futurolog Dr. Nicole Millard udtalte for nylig i en tale til New Scientist Live i London: »Problemet med åbne plankontorer er, at de er en one-size-fits-all model, der faktisk ikke passer til nogen.« Hun fortsatte med at sige, »at medarbejderne i fremtiden bliver »taskemedarbejdere«, der bærer deres kontorer i rygsække og samarbejder i små hold på kaffebarer eller »coffices«, som hun formulerede det. »Teknologiens udvikling har gjort, at vi bogstaveligt talt kan have vores kontor i en lille taske. Vi behøver ikke at have et skrivebord længere.« Hun tilføjede dog, at »vi skal give folk muligheder i forhold til, hvordan de kan arbejde, som f.eks. en hjemmearbejdsplads«.

430693804.jpg

Som Steen Hildebrandt, professor ved Handelshøjskolen i Århus, udtalte om fremtidens arbejdsplads tilbage i 2015, kan han »sagtens forestille sig, at en medarbejder foruden sin hjemmearbejdsplads vil have flere forskellige arbejdspladser at pendle imellem, alt efter hvem han skal samarbejde med«.

Og den tanke er med al sandsynlighed ikke blevet mindre inden for de seneste par år.

Der er ingen tvivl om, at den moderne arbejdsplads rykker tættere på et scenario, der er mobil og mulig fra hvor som helst. Som leder er det essentielt, at vi omfavner disse kulturændringer og fortsætter med at opbygge virksomheder, der vil tiltrække de bedste profiler og give dem den frihed og de muligheder, de ønsker.

Teknologi er i stand til at forbinde de skarpeste mennesker i verden, og når arbejdspladsen er etableret på den helt rigtige måde, er mulighederne for samarbejde og innovation uendelige.

09BUS408282169-191422.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen