Berlingske Business

Generation X, Y og Z: Hvad brænder du for?

business
Lars Gylling

I den unge generation er der stor tro på, at mennesker og virksomheder skal have en holdning.

Er en brændende passion for enkeltsager i samfundsdebatten uforeneligt med jobbet som nyhedsjournalist eller embedsmand i statsadministrationen?

Det spørgsmål rejste den kendte svenske redaktør- og debattør, Johan Hakelius, i en klumme i den svenske avis Expressen.

Han oplever nemlig selv, at når han søger nye journalister, at ansøgere under 40 år typisk beskriver, hvordan de vil forandre verden og alle de hjertensgode sager, som de brænder for. Næsten ingen forsøger sig med en nøjagtig og upartisk beskrivelse af verden. I denne generation findes der, ifølge Hakelius, ingen indsigt i, at aktivisme og god journalistik er to helt forskellige ting – og ofte hinandens direkte modsætninger.

Billede

Nu er både Johan Hakelius og undertegnede født i tresserne og dermed medlem af den såkaldte generation X, og det er vel vores pligt ind imellem at advare imod al nymodens pjat og stilfærdigt gøre opmærksom på, at alt faktisk var bedre i gamle dage!

»Argghh, stop dig selv, gamle mand,« fornemmer jeg en læser vrisse, men Hakelius’ betragtninger ligger i hvert fald fint i tråd med den store undersøgelse af »generation Y«, som vi sidste år gennemførte i samarbejde med mediebureauet PHD.

Vi definerede generation Y som dem, som er for unge til at huske, at Danmark vandt EM i fodbold, men gamle nok til at have oplevet terrorangrebet mod USA 11. september 2001 – altså cirka mellem 18 og 29 år gamle. Til præsentationen havde PHD logget mobiltelefoner, og det var helt vildt at se, hvor mange sider på de sociale medier, som unge kunne nå at besøge, allerede inden de havde svunget det første ben ud af sengen.

24BUSNews-114619.jpg

De unge mener da også i større grad end vi ældre, at de sociale medier har mere indflydelse på den politiske dagsorden end de gamle medier. De har også en større tro på, at privatpersoner som du og jeg har indflydelse på samfundets udvikling.

Ligeledes har de en forventning om, at deres position på arbejdsmarkedet vil ændre sig til i langt højere grad at være baseret på hyppige jobskift og freelancearbejde end faste jobs. Og fra andre undersøgelser ved vi, at et stort flertal blandt de unge forventer, at virksomhederne skal vise socialt ansvar og tage stilling i samfundsdebatten. Varemærker skal simpelthen have en holdning!

24BUSWWF-113203.jpg

Så når Hakelius dykker ned i gamle arkiver for at genoplive de tider, hvor journalister rent faktisk ville fortælle historier, som ikke nødvendigvis handlede om dem selv eller deres meninger, så kæmper han lidt imod tidsånden. Det er dog min fornemmelse, at udfordringen med holdningsbåren journalistik er større i Sverige end i Danmark – endnu?

Nu brænder jeg så for en undersøgelse af den endnu yngre generation Z. Det siges, at de på mange måder ligner generation Y – bare på stereoider!

vib

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen