Berlingske Business

Gamle vaner til revision

Roskilde Bank
Historier om mulig revisorsvigt i sager som for eksempel Roskilde Bank, EBH og IT Factory har medvirkeret til at udhule revisorbranchens troværdighed. Foto:

Det er nye tider for revisorerne. Ikke at faget med det ærkekonservative ry og det sterotype »billede« af en branche fyldt med grå mænd i jakkesæt nødvendigvis er en saga blot, men under forandring er den.

Som beskrevet i torsdagens udgave af Berlingske Business er revisorerne pludselig blev en vigtig brik i kundernes stadig mere intense jagt på besparelser. Den jagt, blandt andet udløst af den økonomiske krise, som nu i stigende grad sender revisorarbejdet i udbud, har skabt en helt ny situation.

Hvor det at have en revisor tidligere var et nærmest livslangt tillidsforhold, er det nu nye tider. Virksomhederne shopper rundt på markedet, og det har fået konkurrencen – også på pris – mellem revisorerne til at gå amok.

For revisorerne er det selvsagt ingen morsom situation. Evig jagt på kunder – og kampen for at holde fast i de gamle – er blevet en del af en branche, som ikke tidligere har været så udfordret, som den er nu.

Det store spørgsmål er, om virksomhedernes stadig mere intense jagt på omkostninger, risikerer at sætte skub i en forringelse af kvaliteten af revisorernes arbejde? Eller er virkeligheden måske nærmere, at en branche, som nogen har kaldt indspist og stivnet, nu får ny inspiration og nyt liv?

På den ene side kan man argumentere for, at jo dybere indsigt revisoren har i en virksomhed, jo bedre blik har vedkommende for problemer og udfordringer og kan derfor stille de rigtige spørgsmål.

Omvendt er risikoen også, at revisorerne med et mangeårigt samarbejde med en virksomhed og dens ledelse, bliver for indspist og måske ikke i tilstrækkelig grad får stillet de spørgsmål – og opdaget de advarselstegn – som er så vigtig en del af en revisors arbejde.

Tilbage står en branche i opbrud, som skal finde sig selv. Læg dertil, at vi har at gøre med en branche, hvor elastikken i forhold til rigtigt og forkert er blevet kortere de seneste år.

For mange grimme historier om mulig revisorsvigt i sager som for eksempel Roskilde Bank, EBH og IT Factory har udhulet branchens troværdighed. Det betyder, at den er klemt grundigt op i et hjørne, hvor politikere, myndigheder og andre med interesser i revisorernes gøren og laden står klar til at hugge til, hvis chancen byder sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen