Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Gå ikke i selvsving over ny dataforordning

24BUS281485034-183439.jpg
Foto: Shutterstock

Maj 2018 er skæringsdatoen, som bør være et fast dagsordenpunkt hos både private og offentlige virksomheder netop nu. Heldigvis er mange i gang med at kortlægge de massive datamængder, så de ikke står med en millionbøde til næste år. Desværre er min oplevelse, at flere på grund af bødetruslen mister fokus og sætter ind alle steder på én gang og dermed står med en uoverskuelig opgave.

Især de danske finansvirksomheder har grund til at gå strategisk til værks, for dataforordningen udfordrer finansvirksomhedernes kerneforretning. Finanskunder deler en lang række personlige oplysninger med deres bank, forsikringsselskab og pensionskasse. Låneansøgninger kræver ­ f.eks. lønsedler, årsopgørelse, skatteoplysninger, privat budget, låneoplysninger i andre banker med mere. Almindelig praksis har i en periode endda været, at dette indhentes per e-mail og ikke via en sikker forbindelse.

Jan Rytkjær Callesen mener, at Lectios åbenhed er bekymrende.

Samtidig risikerer finansvirksomhederne at skulle betale fire pct. af deres globale omsætning eller 20 mio. euro, hvis de ikke bliver klar til maj. Det er bøder i en størrelsesorden, som vi ikke tidligere har set på dette område. Investeringen i at forberede til den nye dataforordning kan samtidig let løbe op i et betragteligt millionbeløb for at implementere de nye regler på alle domæner i en typisk finansvirksomhed. Virksomhederne skal regne med at budgettere med 20 pct. af deres årlige udviklingsomkostninger på dette område. Det er endnu en tungtvejende grund til at gå strategisk til værks i forarbejdet.

Gap-analysen er det første punkt på rejsen mod at blive klar: Hvor er hullerne i forhold til at overholde persondataforordningen? Når den ligger klar, så skal der prioriteres, for analysen vil med garanti vise, at opgaverne overstiger den tid, der er til rådighed frem mod maj 2018.

Google - 20170331213142463_org

For at blive klar til deadline kræver det altså nålestiksmanøvrer i virksomhederne. Omdrejningspunktet bør i første omgang være på marketing. Lovgivningen er etableret for at sikre slutkunderne, og den største kontaktflade ud mod slutkunderne er alt andet lige marketing. Det er en god tommelfingerregel.

Hvad der måske kan forekomme at være et lidt voldsomt forberedende arbejde har heldigvis flere fordele – også for virksomhederne. Det tvinger dem til at ruste sig til den digitale økonomi. Ifølge en undersøgelse fra Accenture er der bred enighed (83 pct.) blandt virksomhedsledere om, at tillid er hjørnestenen i den digitale økonomi og et afgørende konkurrenceparameter.

394537528

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen