Berlingske Business
09:20Kinesisk techfirma er over 3.000.000.000.000 kroner værd

Fysiske butikker må omfavne ny teknologi for at overleve

26BUSPix-Gade-193924.jpg
Fysiske butikker er nødt til også at være digitale, hvis de vil klare sig i fremtidens konkurrence. Foto: Ida Marie Odgaard

Detail. En bølge af nye teknologier vil udfordre dansk detailsektor. Fysiske butikker er nødt til også at have digitale tilbud til kundene, så der kan skabes de rette synergier.

Den traditionelle danske detailsektor er udfordret af en bølge af nye teknologier. Lige fra virtual reality-prøverum og udbringning med droner til iPads som menukort og Dankort på mobilen dukker der hele tiden nye løsninger op inden for indkøb, betaling, levering og annoncering.

Med de nye teknologier følger der også en stigende forventning fra forbrugerne om mere personlige kunde­oplevelser, hvor deres kommunikation med butikkerne altid skal være synkroniseret og baseret på individuelle behov.

26BUSPix2-Jysk-100353.jpg

Det stiller nye krav til den fysiske danske detailhandel, der historisk har haft svært ved at gøre op med tilbuds­aviser og kassebåndstankegang. Af samme årsag har man haft svært ved at skabe nye koncepter, der kan tage kampen op mod netbutikkerne, hvilket har gjort detailbranchen i Danmark til et nulsumsspil mellem mange parter med ekstremt lave marginer.

Med den fortsatte stigning i e-handel herhjemme, der sidste år udgjorde mere end 100 mia. kroner, er det derfor vigtigere end nogensinde før, at detailhandlen formår at forvandle de traditionelle fysiske forretninger til deres egen fordel.

25BUSAlibaba--120000.jpg

Det vigtigste element i denne strategi bør være at gøre butikkernes forretning mere datadreven. Stort set alle fysiske butikskæder har i dag en webshop eller andre digitale tjenester, men i mange tilfælde er disse ikke ordentligt integreret med indkøbsoplevelsen i butikken.

Det er en skam, for det er netop i spændingsfeltet mellem den traditionelle fysiske indkøbsoplevelse og nye digitale løsninger baseret på kundeadfærdsdata, at den klassiske detailhandel har sin største konkurrencefordel.

Stalking It i skolen styrker elevernes kreativitet RB Plus Gode

De fysiske butikker har nemlig en unik mulighed for at indsamle data om forbrugernes adfærd, som netbutikkerne mangler. Hvis butikkerne formår at udnytte bare en brøkdel af disse data og kombinere den med det, kunderne foretager sig online, vil de i langt højere grad være i stand til at skabe skræddersyede oplevelser for forbrugeren, der smelter det fysiske sammen med det digitale.

Der findes flere eksempler på teknologier, der har et stort potentiale til at forandre den fysiske indkøbsoplevelse. For eksempel er flere butikker så småt begyndt at anvende digitale displays, der giver kunder mulighed for at få øjeblikkelig information om produkter og tilbud. Næste skridt vil være at integrere det hele i et system, som fortæller dig, hvad du sidst har købt, hvilke varer der passer særligt til dig, og hvor du kan finde produktet.

Torsdag

På samme tid vender gør-det-selv branchen sig mod 3D-print som en ekstra service om at bestille dele på stedet og få dem printet direkte i butikken. Også augmented reality (AR) og virtual reality (VR) har et kæmpe potentiale til at transformere den måde, som vi køber ind.

Dette vil fuldstændig udviske forskellen mellem online og fysisk indkøb ved at tilbyde handlende den fulde butiksoplevelse hjemme fra sofaen eller give mulighed for at se produktet i en virtuel udgave af ens eget hjem.

24BUSOpinion15-startup-1136.jpg

Det første skridt i moderniseringen af den fysiske detailhandel er at gentænke tilgangen til digitale services med udgangspunkt i brugervenlighed og kundebehov under hensyntagen til de særlige muligheder, det giver at have kunden i butikken.

Pointen er nemlig ikke, at alt skal foregå online, men i stedet i højere grad at forbedre den fysiske indkøbsoplevelse gennem nye digitale teknologier og data og derved kombinere det bedste fra to verdener.

E-handel

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen