Berlingske Business

Fremtidens bank er en service

18BUSBankk-103758.jpg
»Fremtidens bank etablerer tillid, uden at der har været fysisk kontakt i en filial – fremtidens bank er en ren digital service,« mener Rune Mai, Spiir A/S. Arkivfoto: Scanpix

Der bliver talt meget om fintech og fremtidens bank i disse år. Der er imidlertid en tendens til, at vi stadig tænker inden for de sproglige rammer, som ordet »bank« danner i vores hoveder.

Hvis vi virkelig vil forstå, hvad de såkaldte millen­nials vil forvente i fremtiden, må vi én gang for alle droppe ordet bank og i stedet tænke i service og simplicitet. Det vil samtidig åbne for langt flere perspektiver og forretningsmuligheder, end vi i dag forbinder med den traditionelle bankforretning.

De digitale millennials har et rent digitalt mindset og forventer at kunne downloade en app, som ordner en hvilken som helst sag for dem på en simpel og relevant måde. Den moderne forbruger og bankkunde ønsker perso­naliserede tjenester, som samler og bearbejder information, så det bliver overskueligt og nemt at træffe beslutninger.

pengeautomater

Hvor autoritet i form af store filialer, jakkesæt og Arne Jacobsen-kogler i foyeren tidligere skabte kundeloyalitet, så vil loyaliteten i fremtiden nærmere være en gensidig kontrakt baseret på forståelse, transparens og ­ligeværd. I fremtiden udvikler du ikke produkter til dine kunder, men sammen med dine kunder.

På samme måde er gårsdagens indhegnings-strategier, hvor digitale produkter kun var tilgængelige for kundens egne kunder, en saga blot. Tag bare MobilePay versus Swipp som et glimrende eksempel. Men hvis konventionel loyalitets­opbygning og protektionisme er på vej ud, hvad kommer så i stedet?

Det kan selvfølgelig være vanskeligt at give ét sikkert bud på, men vi oplever i disse år nogle klare tendenser, som kun vil blive forstærket i løbet af det kommende årti:

Fremtidens bank er ikke en bank, men en service, som væves ind i forbrugerens liv.

Indland. Trods faldende indtægter: Overskud til Danske Bank Dan

Fremtidens bank optimerer dine penge til det liv, du lever, og skaffer relevante rabatter, som passer til dit liv og forbrug.

Fremtidens bank er en personaliseret oplevelse, hvor bankfunktioner træder i baggrunden til fordel for værktøjer, der giver. merværdi i dagligdagen

Fremtidens bank har få dedikerede og superskarpt segmenterede og prissatte produkter.

Fremtidens bank etablerer tillid, uden at der har været fysisk kontakt i en filial – fremtidens bank er en ren digital service.

Nøglen til fremtidens bank vil være evnen til at gøre det komplekse simpelt. Relationen skal vendes rundt, så det er forbrugeren/bankkunden, som kommer i centrum.

Dette indebærer bl.a. evnen til i realtid at stille finansielle produkter til rådighed digitalt. Det kunne være kassekreditter, online-­vurdering, simple lån, opsparingskonti etc., men det vil også gælde produkter, som vi i dag slet ikke forbinder med konventionel bankforretning.

Det kunne umiddelbart lyde simpelt at gøre noget simpelt, men i praksis taler historien et andet sprog.

Indland. Trods faldende indtægter: Overskud til Danske Bank Dan

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen