Berlingske Business

Fremtiden på nettet hedder decentralisering

15BUSFILES-FRANCE-TECHNOLOG.jpg
Facebook, Google, Amazon. På et tidspunkt bliver de fleste irriterede på mastodonter. Arkivfoto: Lionel Bonaventure/AFP

Media. Internettets kæmper vil overtage alt. Det har vi fået at vide i snart 20 år – og dog findes der stadig andre netbutikker end Amazon. Er der andre mekanismer end markedsdominans på spil i den digitale verden?

Siden internettet blev en del af vores hverdag, er centralisering blevet kernehistorien i forretningsverdenen. Hurtige digitale forbindelser på tværs af kloden betyder, at en virksomhed kan handle overalt, uanset hvor den ligger. Det er bare et spørgsmål om at forøge sin markedsandel, indtil man har det hele for sig selv.

Så kan man selvfølgelig diskutere, om det overhovedet er en god idé. Monopoler er risikable. Ejer man et helt marked, løfter man det også alene. Ingen hjælper med at indstille kundegrundlaget på dine varer, ingen markedsfører din kategori, mens du ikke kigger. Konkurrenter er ganske vist ude efter dine kunder, men de har også det samme mål som dig: at skabe større interesse for den type varer, I begge handler med.

Der er imidlertid også andre ting på spil. Især én af dem kan have stor betydning: Relationen til publikum – til den enkelte kunde eller bruger derude i virkeligheden.

Der er et adfærdsmønster, som dukker op næsten overalt. Vi mennesker bliver nærmest instinktivt mistroiske, hvis en forretning – eller anden organisation – bliver for mægtig. Den lille butik kan alle li’, og et godt stykke deropad kan størrelse og statur være kilde til tillid, men på et tidspunkt bliver det for meget. Så begynder vi at ane konturerne af en mastodont, der kan trampe på os uden at føle noget. Og så trækker vi os væk.

Der er tegn på, at den effekt også gør sig gældende på nettet – og ikke bare i form af, at vi alle brokker os over Facebook.

Amazon er verdens langt største e-handelsplatform, og vi fik at vide, da deres udvikling tog fart, at alle andre e-handlende nu levede på lånt tid. Det er næsten 20 år siden.

Men der findes stadig andre webshops. Nye dukker op og finder kunder. Nye services bobler op hver dag. Der bliver ved med at være et marked for andre end kæmperne.

Vi oplever jo også, at der måske er noget om det, når vi føler, at mastodonterne ikke vil os det godt. Hvis man sidder på det hele, men stadig gerne vil vokse – og det vil de fleste – må man jo udvide sit tilbud.

For publikum kan det føles aggressivt – som om denne magtfulde afsender prøver at mase noget ned i halsen på én.

Vi kan også vende blikket mod dataindsamling, der er lidt af en dille blandt kæmperne, og som ikke alle er lige glade for. Se bare Cambridge Analytica-sagen.

Og så har vi slet ikke talt om mediernes problemer med nogle få dominerende sociale medier som gatekeepere over for brugerne. Eller Googles dominans på onlinereklamer.

Selv om majoriteten af brugerne stadig ikke helt forstår disse ting eller reagerer på dem, er både tech- og investorfolk begyndt at sige noget.

Tim Berners-Lee, internettets fader, arbejder aktivt mod centraliseringen fra teknisk hold, mens folk som Chris Dixon fra Andreessen-Horowitz, et anerkendt amerikansk venture capital-firma, advarer mod de udviklingsmæssige risici. Hele blockchain-udviklingen, der pt. trækker milliarder i investeringer, er i sig selv en reaktion mod digital centralisering.

Selvfølgelig spiller de store aktører en stor rolle, men historien om markedet i internet-alderen er tydeligvis ikke skrevet færdig. Meget af markedet er lige nu i hænderne på giganter, men noget tyder på, at det ikke ender dér. Næste kapitel kan meget vel handle om, hvad der sker bagefter.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen