Berlingske Business

Fra pantsat til lækkerbisken

Henrik Brandt, adm. direktør for Royal Unibrew, afleverede i sidste uge et svendestykke uden sidestykke. For 2,8 mia. kr. købte han det finske bryggeri Hartwall og forøgede i et hug Unibrews omsætning med 70 procent.

For blot fem år siden lå bryggeriet fra Fakse i ruiner. Med en gæld på 2,3 mia. kr., alt var pantsat i bankerne og markedsværdien var på beskedne 300 mio. kr.

Henrik Brandt tiltrådte i den periode, hvor Unibrews øl og sodavand var kørt flade efter fejlslagne investeringer i Polen. Det var dengang, han mødte ordene »sælg det eller luk det«, men Henrik Brandt var uenig:

Hans udgangspunkt var, at det var umuligt at sælge noget, der gav underskud. Det handlede i stedet om at skabe værdi.

Gælden på 2,3 mia. kr. blev barberet ned til et minimum. Bankernes pant i virksomheden er for længst sløjfet, og værdien af selskabet var steget til 5,4 mia. kr.

Målet for Brandt var nået. Han havde skabt værdi, og nu stod han ved en skillevej. Skulle selskabet køres videre som et middelstort firma med sikker udbyttebetaling, eller skulle han skabe sig en størrelse, som på sigt gjorde selskabet endnu mere attraktivt.

Sagen er, at nok har han skabt værdi, men selskabet har ikke for alvor fået en størrelse, hvor det er attraktivt på markedet for salg af virksomheder.

Efter købet af Hartwall dykkede Unibrews kursværdi, som reaktion på, at udbyttebetalingen er suspenderet i en periode. Gælden skal ned igen, så Unibrew ikke igen havner i ukontrollabel gældssætning. Det afgørende spørgsmål er ikke, om Henrik Brandt har lært af fortiden, men om han stadig er i gang med at svare på spørgsmålet: Hvor meget værdi skal han skabe, før selskabet er et attraktivt salgsobjekt, for uanset om selskabet kommer til salg eller ej, skal det optimeres og fremstå som en lækkerbisken for konkurrerende bryggerier.

Når alt kommer til alt, skaber det en langt bedre værdi for aktionærerne på den lange bane, hvis det lille bryggeri fra Fakse opnår en størrelse, som er værd at købe for andre.

Dér er Unibrew ikke, men vejen banet med købet af Hartwall.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen