Berlingske Business
07:49Her giver Danske Bank de nordiske banker baghjul

Foreningen og almenvellet driver vores medlemmer

Peter Gæmelke
Peter Gæmelke, gårdejer, formand for Norliv Foto:

Norlivs medlemmer og repræsentanter er ikke uvidende og uden reel indflydelse, skriver Norlivs formand Peter Gæmelke i et svar til Jørn Astrup Hansen.

Det er min erfaring, at der i sunde foreninger er fokus både på foreningen, medlemmerne og et højere formål. Sådan en forening er foreningen Norliv, som består af de ca. 330.000 kunder i Nordea Liv & Pension. 50 af dem er demokratisk valgt af og blandt medlemmerne til repræsentantskabet. Medlemmerne har valgt, at de skal have en årlig bonus. Og at 20 pct. af foreningens årlige overskud skal gå til at fremme danskernes mentale sundhed.

Derfor ærgrer det mig, at Jørn Astrup Hansen i sit meget lange blogindlæg i Berlingske Business torsdag den 8. februar forsøger at give det indtryk, at vores medlemmer og repræsentanter er uvidende i bedste fald og uden reel indflydelse. Både i forhold til foreningen, vores udvikling og samfundet – intet mindre.

Astrups indlæg giver anledning til at uddybe tre misforståelser.

13BUSPix-Sedler-193455.jpg

1. Medlemmerne ejer Nordea Liv & Pension

For det første har vores medlemsvalgte repræsentanter givet kunderne – vores medlemmer - det egentlige ejerskab af deres selskab ved at opkøbe 70 % af Nordea Liv & Pension. Vores ambition er at eje hele selskabet om få år, og derfor er det reelt kundernes selskab.

Det er vores medlemsvalgte repræsentanter, der efter grundige drøftelser har truffet beslutningen. Både om at købe mere op i selskabet og om den fremtidige model med et langsigtet ejerskab. De har valgt, at Nordea Liv & Pension fortsat skal drives på kommercielle vilkår som et lønsomt selskab i vækst, da det sikrer et konstant fokus på kunderne og priserne.

Samtidig har medlemmerne besluttet, at de hvert år skal have en bonus udbetalt, som tilgår alle. Når det fulde ejerskab er en realitet, vil hele overskuddet fra selskabet gå til foreningen og dermed tilfalde medlemmerne. 20 pct. af foreningens overskud skal dog gå til almennyttige projekter, der fremmer danskernes mentale sundhed – særligt i og omkring vores arbejdsliv. Det har medlemmerne nemlig også besluttet.

Så Astrup, i vores 2 1/2-årige liv har vi som forening arbejdet med og gennem medlemmerne for at skabe præcis det, du siger, vi mangler; nemlig en forening som medlemmerne får værdi ud af.

13BUSSteen-Michael-Erichsen.jpg

2. Medlemmerne holder liv i demokratiet

Jeg vil for det andet rette fokus mod vores meget høje medlemsengagement i foreningens arbejde. Det er vores kommende valg et fint eksempel på. Endnu engang har vi kampvalg i alle regioner i Vestdanmark, når medlemmerne fra den 23. februar kan stemme om, hvem der skal sidde på de 26 pladser i repræsentantskabet.

3. Du har overvurderet os

Derfor Astrup, som den tredje og sidste pointe, har du totalt overvurderet os, når du antyder, at vi er nogle, der i årevis – ja helt tilbage til 70’ernes oliekrise – bevidst har arbejdet for i dag at sidde med råderetten over en helt ny forening.

Vi har af gode grunde ingen indflydelse haft på de forskellige handler, der har fundet sted på det danske finansielle marked i de mange år. Nogle af os har rigtig nok sammen med dig Astrup haft indflydelse i TryghedsGruppen og fandt netop den daværende struktur uhensigtsmæssig. Derfor arbejdede vi også ad demokratiets vej henimod at få en bedre struktur.

Med foreningen Norliv har vi i dag, efter min bedste overbevisning, en forening, der sikrer, at overskuddet forbliver blandt medlemmerne. At medlemmerne så beslutter, at 20 pct. af overskuddet skal gå til at fremme alle danskeres mentale sundhed, er både en meget samfundsansvarlig og fremsynet beslutning.

Steen Michael Erichsen, Nordea Liv og Pensions direktør.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen