Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Her er fire digitale tendenser, du skal have styr på

heyy
PR-foto, Shutterstock

Den mest interessante innovation sker i nicheprodukter med skarpt blik på brugernes behov.

Der går ikke en dag uden en ny teknologisk mulighed/trussel. Risikoen for at lade den teknologiske fascination styre innovationen er enorm. Ikke mindst fordi vi med god grund kan frygte at blive hægtet af en væsentlig teknologisk bølge.

Det er vigtigt at følge med i udviklingen, som Mads Lebech, adm. direktør i Industriens Fond, har påpeget i en kronik på disse sider. Men i virvaret er det godt at træde et skridt tilbage og se på de overordnede digitale innovationsdrivere betydning for os som forretning.

Vi kan dele de digitale innovationsdrivere op i fire temaer: Teknologi, forbrugere, konkurrenter og lovgivning.

pix-Samsung-TV

Teknologien er en driver i sig selv. Med den hastighed, teknologien udvikler sig, kan vi ikke se ret langt ud i fremtiden. Derfor må vi arbejde på basis af scenarier:

Hvad, tror vi, vil være teknisk muligt? Hvad betyder det for, hvordan vi driver forretning i fremtiden? Hvordan mon mennesker vil blive påvirket af teknologien? Hvordan vil de gøre forretning med os i fremtiden? Det kan man blive helt ør i hovedet af at tænke på.

Det fører os til forbrugerne. Menneskelige drivere er forbløffende bestandige, når det kommer til stykket. Mennesker har basale behov, som vi kommer til at servicere på nye måder takket være ny teknologi. Den mest retningsgivende måde at orientere sig i teknologiens mangfoldighed er at komme helt tæt på de substantielle forskelle, man gerne vil gøre i menneskers liv. For eksempel: »Som bank er vi afhængige af kundernes tro på, at vi beskytter deres penge.« Det giver retning for, hvilke serviceoplevelser, vi skal skabe med morgendagens teknologier.

pix-Underholdning

Det leder til konkurrenterne, som der er flere af i dag, end man med rimelighed kan kortlægge. Hvorfor? Fordi de både er i kategorien, uden for kategorien og i start up-miljøerne herhjemme og internationalt. Det er altid tankevækkende at følge med i konkurrenternes gøren og laden. Men set i en digital innovationsoptik sker det rigtigt interessante i de nicheprodukter, der udvikles uden for kategorien og i start ups. De bedste af disse er nemlig karakteriseret ved et skarpt blik for brugernes behov, et ret afgrænset scope og en nonchalance omkring legacy-virksomhedernes konventioner. De løser et velafgrænset problem på den simpleste måde med de mest egnede teknologier. Legacy-virksomhederne må overveje, hvordan man knytter sådanne erfaringer og produkter tættere til egen forretning.

pix-Telia-facade

Trods innovationskraft i erhvervs­livet og vækst i teknologiske muligheder kan lovgivningen desværre ofte ikke følge med. Dels fordi den har geografiske grænser, mens innovationen er international, dels fordi vi ikke kan forestille os, hvordan vi skal lovgive om en fremtid, vi ikke kan forudse. Og fordi vi beskytter interesser, der nok i mange tilfælde burde genforhandles. Det er et reelt problem, som f.eks. rammer de deleøkonomiske platforme.

Her kunne man ønske sig, at politikere, interesseorganisationer og specialister sammen for alvor udforskede, hvordan vi samfundsmæssigt faciliterer innovation. Og at de turde finde visionære svar, som ikke bukker under for særinteresser.

pix-Apps

Mens de bakser med det, må vi andre anskue begrænsningerne som driver for innovation. Vi må kreativt afsøge, hvad vi kan med den nyeste teknologi inden for den aktuelle lovgivning, hvis grænseland trods alt ofte er elastisk.

pix-NemID

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen