Berlingske Business

Fagbevægelsen i Danmark siger ja til platformsøkonomien

12BUSPORTUGAL-TECHNOLOGY-WE.jpg
EU-kommissær Margrethe Vestager har fastslået, at det sagtens kan lade sig gøre at have minimumspriser uden at komme i konflikt med EUs konkurrencelovgivning. Arkivfoto: Patricia de Melo Moreira/AFP/Scanpix

Synspunkt. Vi skal kunne udvikle både vor model og lovgivning, så den passer til den nye virkelighed. Men det er et stort projekt.

4. april kunne man læse i Berlingske Business, at repræsentanter fra platforms­virksomhederne NetHire og Mover beskylder faglige organisationer for at have en interesse i at stille de nye forretningsformer (platformsvirksomheder) i et dårligt lys.

Som formand for Akademikerne vil jeg gerne gøre op med et par af de misforståelser, som præsenteres af de to platformsvirksom­heder i kronikken i Berlingske.

Jeg kan forsikre alle platformsvirksomheder i Danmark om, at vi i de faglige organisationer gerne ser udviklingen af flere nye virksomheder, også platformsvirksomheder. Nye virksomheder bidrager til at skabe et dynamisk erhvervsliv og sikrer hermed en sund konkurrence, hvor nye små innovative spillere udfordrer de store etablerede virksomheder.

Det har vi alle en interesse i for det er sådan, at vi får en effektiv produktion i Danmark, der gør, at vi kan klare os i den internationale konkurrence.

I Akademikerne arbejder vi selvfølgelig for ordnede vilkår for alle arbejdstagere i Danmark – også for dem, som arbejder på de digitale platforme. For mens platformsarbejdet udgør en supplerende indtægt for nogle grupper, så er det en hovedindtægtskilde for andre.

BELGIUM EU COMMISSION COMPETITION CASE GOOGLE

I 2017 nedsatte vi derfor et ekspertpanel for platforms­økonomi, hvor vi inviterede repræsentanter fra platforme, arbejdsgivere og universiteter til komme med konkrete bud på, hvordan vi tilpasser vor velfærds- og arbejdsmarkedsmodel til de nye forretningsmodeller.

Som opfølgning på arbejdet i ekspertpanelet har jeg haft møder med konkurrencekommissær Margrethe Vestager om, hvordan vi sikrer, at der ikke opstår et modsætningsforhold mellem EU-konkurrencelovningen og ønsket om minimumspriser på platformenes opgaver/ydelser.

Margrethe Vestager fremhævede i den forbindelse, at der er flere gode eksempler på, at det sagtens kan lade sig gøre at have minimumspriser, som ikke strider mod EU-konkurrencelovgivning.

Og i drøftelser med beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har det stået klart, at de faglige organisationer og den danske regering er enige om, at vi må sikre, at Danmark ikke overimplementerer EU-konkurrencelovgivningen og har en for rigid tolkning af EU-reglerne om karteldannelse.

Så lad mig understrege, at jeg er meget enig i, at vi skal kunne udvikle både vor model og lovgivning, så den passer til den nye virkelighed.

Men det er et stort projekt, og for at lykkes med det kræver det, at vi står sammen politikere, platformsvirksomheder og faglige organisationer, så udviklingen af platformsøkonomien bliver til gavn for både samfundet, platformsvirksomhederne og arbejdstagerne.

19BUSPix3-byggeplads-200815.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen