Berlingske Business

Facebooks tre svøber er selvskabte

11BUSFACEBOOK-PRIVACYZUCKER.jpg
Facebook-grundlægger Mark Zuckerberg har verdens kritiske øjne rettet mod sig: Hvordan redder han sit sociale netværk fra den mistro, der nu spreder sig i stadigt større cirkler? Arkivfoto: Stephen Lam/Reuters/Scanpix

Media. Verdens største sociale netværk har mistet knap 100 milliarder i børsværdi. Problemerne bliver svære at løse.

Had og voldsopfordringer. Mangelfuld beskyttelse af privatliv. Udefrakommende indblanding i demokratiske valg. Udbredelse af løgn og fake news. Mark Zuckerberg har travlt i denne tid.

Bag problemerne finder man tre grundlæggende udfordringer, som det bliver svært at overvinde for Facebook.

Den første udfordring ligger i produktets natur og forretningsmodel: Facebook tjener som bekendt udelukkende penge på at sælge reklamer – lidt ligesom en lokal ugeavis. Men Facebook har været langt dygtigere end ugeaviserne til at produkt­udvikle reklamesalget. Som enhver, der har prøvet at indrykke annoncer på platformen ved, tilbyder virksomheden et imponerende og effektivt sæt muligheder.

Annoncerne kan skræddersys til de enkelte brugere baseret på al den viden, de frivilligt – og ufrivilligt – giver Facebook.

Problemet er, at annoncemodellen er blevet så kompleks, at langt størsteparten af Facebooks brugere aldrig kommer til at forstå den. Man kan ikke forvente, at almindelige mennesker er klar over, at Facebook følger med, når brugerne for eksempel besøger Socialdemokratiets eller Venstres hjemmeside.

pix-Zuckerberg

Det giver grobund for skepsis og mytedannelse, som let tager overhånd. Som når nogen tror, at Facebook lytter med via telefonens mikrofon, fordi de får annoncer for babygear, før de har fyldt Facebook-feedet med scanningsbilleder.

Udfordringen for Facebook er, at den forretningsmæssige succes ligger i modellens kompleksitet. Men at kompleksiteten også er svær at forklare og forsvare over for almindelige brugere. Det er et problem, der er svært at løse uden at gøre forretnings­modellen mindre effektiv.

Den anden udfordring er endnu større. Den bunder nemlig i Facebooks enorme succes: For milliarder af brugere over hele verden er Facebook i dag en af de vigtigste døre til omverdenen.

Netværkseffekterne er så stærke, at det vil kræve noget helt særligt at udfordre Facebooks dominerende rolle. Og de, der er kommet tæt på som WhatsApp og Instagram, er prompte blevet opkøbt.

På grund af succesen har Facebook store muligheder for at påvirke valg, virksom­heder og personlige relationer. Facebook er blevet en slags global infrastruktur.

GLOBAL-MARKETS/

I tidligere tider har man set forsyningsvirksomheder med tilsvarende magt blive nationaliseret.

Men selv dette utænkelige scenarie vil næppe løse udfordringen for Facebook. For hvilken stat skulle i sidste ende kontrollere den globale infrastruktur?

Den tredje udfordring bunder netop i ejerskabet. Facebooks succes hænger tæt sammen med Mark Zuckerbergs imponerende vision, evner og arbejdsindsats.

I dag har han den kontrollerende aktie­majoritet og tæt på uindskrænket magt over virksomheden. Zuckerbergs formue er ham vel undt. Men fordi han og Facebook er så tæt forbundne, er virksomheden også skabt i hans billede af en forholdsvis heterogen skare af unge ingeniøruddannede mænd.

Forleden sagde Zuckerberg i et interview med journalisten Ezra Klein: »Da vi begyndte, tænkte vi på, hvor godt det ville blive hvis alle kunne forbindes, hvis alle havde en stemme. For at være helt ærlig tænkte vi ikke nok over de negative sider.«

De negative sider er naturligvis, at en mere åben verden også gør det nemmere for en nation at påvirke en anden nations demokratiske valg. Og for individer at sprede løgn, had og voldsopfordringer.

US-MARK-ZUCKERBERG-DELIVERS-KEYNOTE-ADDRESS-AT-FACEBOOK-F8-CONFE

Nu tænker Zuckerberg over de negative sider. Men der skulle gå ti år, og hans løsninger er ingeniørens: »I starten af sidste år havde vi 10.000 mennesker til at arbejde med sikkerhed. Men med dette års udgang er der 20.000.«

Spørgsmålet er imidlertid, om der er tale om problemer, der lader sig løse af nok så mange ingeniører? Eller om det snarere er et udslag af menneskets natur: Den enes sandhed er den andens løgn. Og nogle gange vil vi ikke hinanden det bedste.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen