Berlingske Business
16:05Nordfyns Bank øgede resultatet før skat sidste år

Facebook har ret: Brugerne gider ikke ligegyldigt indhold

30BUSPix-Face-195241.jpg
Kampen om brugernes gunst skærpes hos Facebook. Foto: Loic Venance/AFP

Media. Sådan overlever du Facebooks algoritme-ændring.

Det bliver endnu vanskeligere at få danskernes opmærksomhed i 2018. Selv om danskerne ønsker relevant indhold, især når de selv har bedt om det, og når det er gratis. Relevant!

Facebook har ændret algoritmen, så venners indhold vises først, og Facebook-­siders indhold nedprioriteres. Facebook-­sider er det, de fleste brands driver, både kommercielle og personlige brands som ­ politikere. Det satiriske medie Rokokopostens Facebook-side bliver f.eks. i dag set af omkring 80 pct. færre dagligt end før ændringen ifølge redaktøren Mikkel Andersson.

(FILE) USA FACEBOOK

Ser vi bort fra Facebooks forklaring om, at vi får det sociale tilbage i sociale medier, har det enorme konsekvenser for alle Facebook-sider. Hvis man driver en side, er det farvel til reach, medmindre engagerede følgere deler Facebook-indholdet med venner. Eller man betaler ved kasse et.

Det har medført en strøm af posts fra Facebook-sider om, at følgere skal tilpasse indstillingerne, så den pågældende side bliver vist i brugerens feed. Men chok! Facebook har et loft over antallet af sider, en bruger kan vælge til: På 30! Siderne er derfor i hård konkurrence om brugernes gunst. Facebook har over de seneste ca. fem år animeret til, at brands etablerede sider. Nu da en gennemsnitsbruger følger langt over 30 sider, og det nærmest er obligatorisk for brands at have en Facebook-side, skruer Facebook presset op for at betale. Med andre ord er det blevet sværere/dyrere at fange brugernes opmærksomhed på Facebook.

19BUSFILES-US-POLITICS-MEDI.jpg

Det er også blevet sværere at fange brugernes opmærksomhed via digital annoncering. Ifølge en undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen fra 2017 har ca. 33 pct. af danskerne adblockers på computeren, og 15 pct. har det på smartphone. I aldersgruppen 12-34 år blokerer 45 pct. annoncer på computeren. Det giver os et billede af fremtidens tolerance over for annoncering i de udformninger, vi kender.

Hvorfor adblockers? 75 pct. angiver, at formaterne er forstyrrende. 68 pct. siger, de fylder for meget. 66 pct. er generet af retargeting, og 56 pct. ønsker ikke at afgive adfærdsdata. De væsentligste årsager til ikke at have adblocker er, at man ikke ved, hvordan man installerer eller ikke havde kendskab til dem!

pix-Sheryl Sandberg

På Facebook har brugerne aktivt bedt om at følge en side. Her vanskeliggør Facebook relationen mellem brand og følger. Der er dog en klar lektie at lære som brand om at være på sociale medier. Lær af dem, der har opbygget en solid følgerskare gennem relevans, engagement og liv.

Det handler om godt indhold og om at vedligeholde en relation med afsæt i brugernes behov, drømme og ønsker, som tager temperaturen løbende på, hvor brugerne er mentalt og bidrager meningsfuldt til de tanker. Disse brands vil bedst overleve Facebooks algoritme-ændring. De er reelt relevante i brugernes liv, og brugerne vil derfor gerne interagere og dele.

Facebook FACEBOOK-AUSTRIA/

Den lektie skal overføres til anden annoncering, så vi kommer væk fra bruger-uvenlige annonceringsformater og over til noget faktisk værdifuldt for brugerne. Hvis man ikke kan/vil være social, skal man bruge andre kanaler, men stadig levere særdeles relevant indhold. Det kræver en ændring af mindset og en omfordeling af kommunikations- og annonceringskronerne, så det, der rammer brugerne, har en egentlig værdi for dem. Ellers bliver man straffet af brugerne. De slår mindst lige så hårdt som Facebook.

Læs mere her.

S forlanger at minister gør noget ved svinesygdom

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen