Berlingske Business

Får forsikringsbranchen bank?

Byline af Linda Overgaard.
Linda Overgaard, Erhvervsredaktør. Foto:

Så går det løs i forsikringsbranchen. Hvis der stadig skulle findes embedsmandsagtige forsikringsfolk, som regner med, at de befinder sig i en beskyttet branche, så kan de godt vågne op.

Nu er det nemlig forsikringsselskabernes tur til at få konkurrence fra en ny vinkel. Det nye online-forsikringsselskab Next Forsikring er klar til at angribe fra en ny vinkel – på samme måde som andre brancher har mærket det fra virksomheder som nemlig.com, zalando.com, SmartGuy, Onfone, saxo.com og Just-Eat.Den nye opkobling i forsikringsbranchen har da også fået taletid og spalteplads på udsøgte placeringer i medierne.

Og er det så på sin plads? Eller er Next Forsikring blot et lille overmodigt start-up uden tilstrækkelig kapital til at bide skeer med de store, etablerede forsikringskoncerner og finansielle supermarkeder?

pix_F

Godt spørgsmål. Da nyheden brød, vurderede vi, at Next Forsikring ikke havde potentiale til at rydde forsiden af Business, men hvem ved ... måske får branchen alligevel baghjul. Det er set før, at en branche er blevet undermineret af pludseligt opdukkede konkurrenter fra uventet kant. Det der også kaldes »disruptive innovation«, som vi skrev om i Business i går med Accenture-direktøren Paul Nunes som kilde.

Hvis Next Forsikring får succes, kan det skyldes de her faktorer:

  1. Teknologien gør det muligt at få kontakt med mange mulige kunder for få penge.
  2. Yngre kundegrupper er fortrolige med nethandel og måske klar til forsikring online.
  3. Start-ups bliver let populære, når de udfordrer de store, etablerede aktører.

Og hvis Next Forsikring ryger ud i fiasko, kan det være fordi:

  1. Kunderne vil måske alligevel have personlig betjening og ikke blot online-service.
  2. At kapitalen ikke rækker til hård og langvarig konkurrence på priser.
  3. Intet sælger sig selv – det bliver dyrt og tidkrævende at få firmanavnet indarbejdet.

Under alle omstændigheder er det forfriskende med ekstra konkurrence i forsikringsbranchen. Så lad os endelig håbe, at Next Forsikring får en flyvende start.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen