Berlingske Business

Et lille åndehul til SAS-direktøren

Peter Suppli Benson
Peter Suppli Benson er Berlingske Business' nyhedschef. Foto:

SAS-direktør Rickard Gustafson er ingen gammel mand. Med sine små 50 år og en trimmet og rank fremtræden, ligner han langtfra en mand, der har båret rundt på en byrde, der er tungere, end nogen vil kunne bære.

Men hopper den svenske SAS-direktør p.t. rundt, som var en byrde løftet fra hans skuldre, så er det til at forstå. For at dechifrere den vurdering skal man en tur ind i det regnskab, som SAS netop har afleveret.

Overskuddet på 179 millioner gode svenske kroner er det første siden 2007. Det faktum lader vi stå et øjeblik og er i sig selv nok til, at SAS-ledelsen kan klappe i deres hænder her op til jul. Men mere vigtigt er nogle af de fakta, som regnskabet afslører, og som er af en karakter, som har langt større konsekvenser, hvis SAS skal overleve og give overskud på den lange bane.

sas2

SAS-regnskabet viser nemlig, at den spareplan, som blev forhandlet hjem for præcis et år siden – forhandlinger der foregik med truslen om konkurs hængende over alle implicerede – faktisk virker. Det er godt på den korte bane og endnu bedre er det, at der er endnu flere gode nyheder i dét, der står med småt i regnskabet. Vigtigst – og den tungeste byrde, som Rickard Gustafson ikke længere skal bære rundt på – er den milliardstore klump af pensionsforpligtelser, som sidste års spareplan fjernede. Regnskabet viser således, at hvor SAS før spareplanen ville have pensionsforpligtelser på omkring 33,5 mia. kr. ved udgangen af 2018, så er det tal nu reduceret med hele 19,5 mia. svenske kroner – en fantastisk reduktion og afgørende for, at man overhovedet kan sætte ordene »SAS« og »fremtid« i samme sætning.

SAS' topchef, svenskeren Rickard Gustafson i lufthavnen i Kastrup

Og det var så turen gennem SAS-regnskabet med de positive briller på!

Vender vi blikket i andre retninger, er situationen for det fælles skandinaviske flyselskab langtfra rosenrød.

Den korte – negative – version er, at den langsigtede økonomiske genopretning fortsat halter, herunder med sikring af tilstrækkelig kapital. Konkurrenterne har skruet voldsomt op på en række typisk lukrative SAS-ruter, og så dykker priserne på flybilletter markant. Så nok har SAS ramt et åndehul, men krisen er stadig til at mærke.

sas1

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen