Berlingske Business

Et langt sejt væksttræk, tak

Linda Overgaard
Berlingske Business' erhversvredaktør Linda Overgaard. Foto:

Milde gaver er tilsyneladende på vej til erhvervslivet. Det var Jyllands-Postens overvejende jydske publikum, der først fik besked, idet statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) i et juleinterview bebudede en ny vækstpakke, der skal gøre livet lettere for virksomhederne.

Her burde vi nok bimle med alle forhåndenværende juleklokker og mobilisere rundhåndede klapsalver.

Men ærligt talt er der efterhånden kommet så mange små og store vækstpakker klattende, at det bliver lidt anstrengende at holde øje med, hvad de helt konkret betyder. Hvad med at forbedre de generelle rammevilkår i stedet?

Ganske vist jubler de interesseorganisationer, der er betalt for at varetage forskellige virksomhedskategoriers interesser.

Dansk Industri ser det som meget positivt, at der ser ud til at komme en ny vækstpakke som opfølgning på den vækstpakke til godt 90 milliarder kroner, som regeringen i foråret aftalte med den borgerlige opposition, og hvor nogle af initiativerne blev fremrykket i forbindelse med aftalen om finansloven. Dansk Erhverv ser også en ny vækstpakke som noget positivt, især hvis den indebærer lavere afgifter. Så langt så godt. De professionelle interesseorganisationer siger, hvad der forventes af dem.

vækst

Men hvorfor alle disse »klatvækstpakker«? Talrige virksomheder må nu bruge ressourcer på at beregne, hvad nye regler muligvis vil få af konsekvenser for dem og deres kunder, og diffuse meldinger om mulige fremtidige lettelser skaber usikkerhed.

Tænk blot på den fedtafgift, som VK-regeringen satte i gang fra 2011, næsten straks fortrød og sammen med oppositonen afskaffede for et år siden.

Eller den udvidelse af sukkerafgiften, som regeringen planlagde i 2012, og som mange virksomheder indrettede sig efter, men som endte med at blive aflyst, kort tid inden den overhovedet nåede at træde i kraft.

Nej, så hellere et bredt forlig om en langsigtet plan for, hvordan afgifter og skatter kan sænkes for virksomhederne generelt, så de ved, hvad de har at rette sig efter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen