Berlingske Business

Erhvervskommentar: Egentlig er Novo og Mærsk for store til Danmark

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea
Overskrift
Foto:
 
 
 

Man må sige, at der i den grad er sus i skørterne hos Big Business i Danmark. Novo Nordisk drøner af sted og »truer« nu med at brage igennem den magiske én billion kroners grænse for Novo-virksomhedens samlede markedsværdi. Lars »You Ain’t Seen Nothin’ Yet« Rebien Sørensen tager sin virksomhed til nye højder med endnu et grønt lys på det svulstige amerikanske marked, denne gang med Novo-insulinet Tresiba. Efter mange års heftige investeringer i forskning og markedsadgang.

Nordisk

På Esplanaden besluttede bestyrelsen sig i denne uge for en rammeaftale på 100 mia. kr. til køb af nye skibe til Maersk Line over de næste fem år. Lego fra Billund har tænkt ud af boksen, omorganiseret produktionen, internationaliseret ledelsen og skovler nu penge hjem som aldrig nogensinde før.

Carlsberg lagde for nogle år siden 57 mia. kr. på bordet for helejerskabet af deres russiske forretning. Afkastet på den investering er midlertidigt rendt ind i problemer, men må på den lange bane betragtes som den helt nødvendige investering i fremtiden, hvis Carlsberg vil sidde med ved højbords også om ti og 20 år.

Tal så store, at det kan være svært at forholde sig til dem, men også et bevis på, at toplederne i erhvervslivet har modet til at tage de store beslutninger, der rækker rigtig mange år frem i tiden. Og med modet til at tage beslutninger har man også modet til at tage fejl og få øretæver.

Novo Nordisk

For ikke mange år siden var Lego truet på livet. Maersk Line løb for nogle år siden ind i et rekordstort milliardunderskud, og hvis Novo Nordisk havde fået nej til et par af sine store satsninger på det amerikanske marked, ja så lå Novo Nordisk-værdien ikke og legede med én billion-grænsen, men måske nærmere »beskedne« 100-200 mia. kr. Og i så fald ville Rebien & Co. være at betragte som fejlcastede i Novo Nordisk-toppen.

Pointen er, at vi i Danmark rent faktisk har en række topledere, som må siges at tilhøre verdenseliten. Man skal selvfølgelig forholde sig kritisk til disse toplederes beslutninger, og det er bl.a. pressens rolle, men når man tager de helt store briller på, må man bare erkende, at dansk topmanagement i disse år kan være deres høje lønninger bekendt. Også selv om de løbende bliver »stresset« af medier, aktieanalytikere og andre iagttagere, som ikke har evnen til at iføre sig de lange briller. Der er nok en grund til denne arbejdsdeling.

Men det stiller også spørgsmålet, om vores største virksomheder som Novo Nordisk, A.P. Møller - Mærsk, Carlsberg, Lego med flere simpelt hen er blevet for store for Danmark. Det enkle svar på det spørgsmål er ja, disse virksomheder er for længst blevet for store til Danmark, hvis man sammenligner virksomhedernes omsætning, balance og investeringspower med det danske bruttonationalprodukt. Den samlede værdi af disse fire selskaber svarer i runde tal til hele det danske BNP-produkt – blot for at få lidt perspektiv i de store tals lov.

Disse fire virksomheder har et erklæret stærkt tilhørsforhold til Danmark, og det er utænkeligt, at de flytter domicilet udenlands. Men når det er sagt, så ligger langt, langt den største omsætning og aktivitet for disse virksomheder uden for Danmark. Derfor også naturligt, at en del af forskningen, en del af topledelsen og en del af de øvrige traditionelle hovedkontorsfunktioner flyttes hen, hvor omsætningen og aktiviteten er.

Det skal vi vænne os til.

MærskMc-Kinney90, retro mærsk mc-kinney møller

Vi skal vænne os til, at toplederne og formændene ikke nødvendigvis har danske navne, blot de er knivskarpe omkring kulturen og ånden i de virksomheder, som de leder. Det afgørende er, at rekrutteringen af talent ikke kun foregår i København og omegn, men i hele verden. Og det nye er, at det faktisk er muligt at rekruttere international talent – også til hjemmeadressen i Danmark.

Næppe nogen i USA taler om, at verdens største detailhandelskæde Wallmart har domiciladresse i den søvnige og fugtige by Betonville i sydstaten Arkansas. For den enkelte virksomhed og de daglige forretninger er det ikke afgørende, hvor domiciladressen er, men alene, hvor agil (smidig og fleksibel) virksomheden og virksomhedstoppen er. Men hvis man skal bevare en særlig kultur, typisk ved løbende at modernisere og nyfortolke virksomhedens ånd med respekt for stifters vilje, ja så er hovedkontoradressen meget afgørende. Og denne respekt for stifters vilje har de fleste af de store danske virksomheder bekendt sig til. Heldigt for Danmark.

Med til denne historie hører dog også, at staten Danmark leverer ganske meget til disse virksomheder. Uddannelse, teknologi, infrastruktur og et velfærdssamfund, som gør det ganske let at drive hovedkontoradresse i Danmark.

De store tal i Big Business-virksomhederne skal således ikke sammenlignes med tallene for dansk økonomi, men derimod måles op på den globale økonomi.

Novo

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen