Berlingske Business

Er Smedegaard den rette til at købe op?

lasse
Erhvervsjournalist Lasse Friis dækker fast A.P. Møller - Mærsk for Berlingske Business. Foto:

Nils Smedegaard Andersen er ekspert i at skære til og skabe effektive og strømlinede virksomheder. Det beviste han i Carlsberg og måske endnu tydeligere i A.P. Møller - Mærsk.

I Maersk Line, verdens største containerrederi, har han sammen med Søren Skou og resten af de ansatte i rederiet skabt bemærkelsesværdige resultater. F.eks. tabte Maersk Line i 2009 11 milliarder kroner – et af de største underskud nogensinde i dansk erhvervsliv. Årsagen var lave fragtrater. Raterne var lige så lave i 2014, men her var rederiet i en helt anden stand. Nu havde Maersk Line været gennem Smedegaard og Skous sparekur og kunne i det samme marked skabe overskud.

MIcharl

Nu står Smedegaard og hans topdirektører foran en ny og anden udfordring. De skal skabe værdi til aktionærerne, mens både olie- og containermarkeder lider. Løsningen på at skabe vækst er opkøb. Og fordelen for A.P. Møller - Mærsk er, at den danske koncern sidder på en meget stor pengekasse, mens mange konkurrenter lider.

A.P. Møller - Mærsk er derfor godt rustet, men Smedegaard mangler endnu at foretage de opkøb, som virkelig skaber værdi. Indtil nu er hans succeser med opkøb svære at få øje på. De fleste har tegnet lovende, men er ofte endt med at være foretaget på forkerte tidspunkter.

SINGAPORE

Tilbage i Carlsberg – lige før han kom til A.P. Møller - Mærsk – udtænkte han ideen til den enorme handel, hvor Carlsberg og Heineken delte britiske Scottish & Newcastle mellem sig. Et stort tænkt projekt, som umiddelbart tegnede til at blive en succes, som gav god strategisk mening og sikrede Carlsberg mod at synke ned i bunken af regionale bryggeri. Men få år efter har handlen skabt et hav af vanskeligheder for det danske bryggeri, selv om den dystre udvikling i de tilkøbte russiske aktiviteter, som siden fulgte efter, var umulig at forudse.

I Smedegaards tid har A.P. Møller - Mærsk købt tankrederiet Brostöm kort inden tankmarkedet dykkede. Olieforretningen erhvervede en række brasilianske oliefelter, som ikke indeholdt den forventede olie, og som siden blev nedskrevet med ni milliarder kroner. I havneselskabet blev der købt en stor aktiepost i havneselskabet Globals Ports, som siden blev hårdt ramt af den russiske krise, og så er flere nye containerskibe blevet bestilt med svingende succes.

Nils Smedegaard

De mange problemfyldte opkøb er selvfølgelig langtfra Nils Smedegaards ansvar alene, og flere af vanskelighederne skyldes udefrakommende og uforudsigelige begivenheder. Men mon ikke bestyrelsen alligevel sidder og ser en smule bekymret tilbage og krydser fingre for, at fremtidige opkøb begynder at skabe værdi til aktionærerne?

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen