Berlingske Business
17:43Tak for i dag

En fælles maritim arv binder Japan og Danmark sammen

26BUSJAPAN-ECONOMY-134035.jpg
Shipping er det blå bånd mellem Japan og Danmark, der i år fejrer 150-året for indgåelse af en frihandelsaftale mellem de to lande. Arkivfoto: Franck Robichon/EPA

Synspunkt. Mens verden trækker sig sammen, fejrer Danmark og Japan 150-året for den succesfulde frihandelsaftale »Venskab, Handel og Navigation«.

Freddy Svane, Danmarks ambassadør i Japan,, Toshiro Suzuki, Japans ambassadør i Danmark, og Anne H. Steffensen, adm. direktør, Danmarks Rederiforening

I denne uge leder den danske erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) en dansk delegation af rederier til Tokyo, hvor der vil være fokus på fortsat styrkelse af de maritime samarbejdsrelationer mellem Japan og Danmark. Relationer, der række langt tilbage.

For i år fejrer Japan og Danmark 150-året for de diplomatiske relationer og indgåelsen af frihandelstraktaten om »Venskab, Handel og Navigation«.

GLOBAL-MARKETS/

Siden da har Japan og Danmark udbygget venskabet, men som traktaten fra 1867 også antyder, stikker relationen mellem Danmark og Japan dybere end venskabelige relationer.

Begge lande drager nemlig også fordel af frie, åbne have – samt international handel. I den henseende er det vigtigt at være opmærksom på vigtigheden af maritime spilleregler, som bygger på de universelt anerkendte principper i international ret.

Hvilket bringer os til det andet nøgleord i traktaten fra 1867, nemlig »handel«. Japan er i dag verdens tredjestørste økonomi – og det 12. største marked for dansk eksport. En eksport som ramte 21 milliarder kroner i 2016. Japan er derfor en vigtig handels­partner for danske virksomheder, der er afhængige af handel med verden omkring os.

DENTSU-OVERWORK/

Set i den kontekst er det glædeligt, at forhandlingerne om en frihandels­aftale mellem EU og Japan er ved at gå ind i slutspillet.

Japan og Danmark har i mange år delt en forståelse af, at åbne internationale markeder, og fri og lige adgang til disse er afgørende for den maritime transport. Det er derfor også naturligt, at både Japan og Danmark er medlem af den vigtige »Consultative Shipping Group«, en gruppe på 18 lande, der under dansk formandskab arbejder for åben og uhindret adgang til shippingmarkeder globalt.

Dette bringer os til det tredje og sidste nøgleord i den dansk-japanske traktat, nemlig »navigation«. For Japan og Danmark er stadig stærke partnere på det maritime område – og begge nationer har skabt velstående samfund på ryggen af stærk eksport og maritime styrker. Det er ikke tilfældigt, at to ud af tre af verdens største rederier er japanske. Danmark har det tredje.

BRITAIN-EU-POLITICS

Danske rederier er da også stærkt repræsenteret i Japan og eksporterede i 2015 søtransport for tre milliarder kroner. Der har gennem mange år været et tæt samarbejde mellem de danske redere og den stærke japanske skibsværftsindustri.

En industri som holder høj kvalitet, hvilket også har resulteret i, at der i dag er mere end 330 danskopererede skibe samt 11 skibe med dansk flag på ordre hos japanske skibsværfter.

Vi ser frem til at fejre 150-året for »Venskab, Handel og Navigation« i løbet af 2017.

Ingen sektor repræsenterer bedre båndet mellem Japan og Danmark end shipping. Sektoren skaber fordele for begge nationer og er et klart eksempel på en industri, hvor vi deler interesser – og kan arbejde tæt sammen på den internationale scene.

JAPAN-TOSHIBA-STOCKS

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen